fredag 25 januari 2008

Lämna frugan i fred, Bill!

I torsdagens The Times fanns en artikel av tidningens USA-korrespondent Gerard Baker som handlade om hur Bill Clinton blir alltmer dominerande i sin frus valkampanj. Han berättade om då Barack Obama hade försökt att relativisera sina milt positiva ord om Ronald Reagan och Hillary Clinton hade sagt: "Jag har aldrig nämnt hans (Reagans) namn". Barack Obama svarade då att: "Din make gjorde det, Fru Clinton", med resultatet att Hillary Clinton triumferande svarade att: "Jag är här. Min make är det inte". Som svar på detta närmast muttrade Barack Obama att "Tja, ibland vet jag inte vem av er två det är jag möter".

Historien belyser ganska väl det faktum att Clinton-paret är ett väloljat team som kan tänkas att fightas riktigt fult när de känner sig hotade. Bakers poäng att Bill Clinton skulle göra sig själv en stor tjänst att lämna åt sin fru att utkämpa sina egna strider är helt riktig. USA är redan fullt av inflytelserika män med stora egon, vilket grundlagsstiftarna också visste och införde en övre gräns vid två presidentperioder.

Gerard Bakers artikel i The Times:
http://www.timesonline.co.uk/tol/comment/columnists/gerard_baker/article3240645.ece

Inga kommentarer: