söndag 27 januari 2008

Hur skall jag investera mina pengar?

I dag ska jag ta en kort titt in i kristallkulan så som jag betraktar den och tala om för er hur ni kan bli rika i den kommande perioden av oljebrist. Jag har talat om det här tidigare, men en av de bästa web-sidorna som ger råd om hur man ska investera är Jim Puplavas Financial Sense. I dessa tider av kreditoro säger han att det bästa man kan göra är att hålla huvudet kallt och köpa blue-chip aktier riktigt billigt när alla säljer. Om vi tittar på Stockholmsbörsen så har den inte haft samma utveckling som vare sig den danska eller norska börsen de senaste åren och när den föll ytterligare i måndags så fanns det riktigt bra köp att göra för den som förstod att hålla huvudet kallt. Jag skulle exempelvis råda till att köpa stora exportföretag med goda utsikter för aktieutdelning som Atlas Copco och Ericsson där det finns en rejäl slant att tjäna kortfristigt.

Annars talar Puplava mycket om guld och silver vilket definitivt är en god investering. Speciellt silver. I det korta perspektivet riskerar dock ädelmetallerna en korrektion nedåt, men även här gäller det att hålla huvudet kallt. När folk i allmänhet börjar inse att deras förmögenheter blir ätna av inflation så kommer vi att se ett flockrusning till ädelmetaller och priserna kommer naturligtvis att stiga.

Ett annat område är energi. Norges oljeproduktion nådde sin kulmen år 2000, men gasproduktionen är fortfarande stor. Ett bra område att satsa på är därför off-shore aktier som Aker Kvaerner. Jag skulle dock vara mer försiktig när det gäller norska oljebolag som Statoil eftersom deras exportvolymer sjunker för varje år.

Allt som har med uran att göra. Den brittiska regeringen har nyligen blåst liv i sina planer på att bygga ut kärnkraften och den här typen av energi kommer definitivt att se en boom de närmaste tjugo-trettio åren. Det är en oundviklig utveckling trots svenska miljönissars protester. Sverige har ingen egen uranbrytning men kommer väldigt snart att bli utsatt för enorma utländska påtryckningar att påbörja brytning. Därför är mitt råd att köp in er i land där uran redan är påvisat och ni kommer att se er förmögenhet mångdubblas på bara några få år.

Infrastruktur är naturligtvis ett område som kommer att öka. Inte så mycket klassiskt vägbygge som spårbunden trafik. Jag skulle långsiktigt gärna investera i entreprenörer i anläggningsbranchen som NCC och Skanska som framöver definitivt kommer att se en boom för sina verksamheter.

Kom ihåg var ni läste det här först!

Jim Puplavas Financial Sense:
http://www.financialsense.com/

Inga kommentarer: