måndag 14 januari 2008

Kinas inflation

Ett snabbt ögonkast i dagens finansupplaga av Svenska Dagbladet ger vid handen att inflationen är på väg att visa sitt fula tryne igen. Även om Direkts journalist kort nämner de ökande energipriserna som orsak så ser han/hon inte sambandet mellan peak oil och de ekonomiska problem som världsekonomin nu har på halsen. För några år sedan hade det varit enkelt att avvärja ökad inflation genom att importera fler billiga varor från Kina och i viss mån är det här en kraft som fortfarande är i rörelse. Problemet är att det även finns begränsningar på Kinas kapacitet att tillgodose våra önskningar, och tro mig, även de känner av effekterna av 100$ olja.

Johan Myrsten skriver i E24 om Kinas nya priskontroll vilket i mina ögon verkar vara fullkomligt vansinne. Att lägga ett pristak på olika varor kanske kan ses som en hjälp till hårt trängda konsumenter, men är som att fråga efter problem med tillgången. Om kineserna inte har sett tomma snabbköp tidigare kommer de att se det nu. Jag hoppas verkligen att Kina lyckas avvärja sina ekonomiska problem utan att några sociala problem eller problem med matförsörjningen uppstår, men jag har mina tvivel. Det sista världen vill är att bli översvämmad av arga och hungriga kinesiska arbetare.

E24:s artikel om inflationen:
http://www.e24.se/samhallsekonomi/sverige/artikel_189909.e24

Johan Myrstens artikel om Kina i E24:
http://www.e24.se/samhallsekonomi/varlden/artikel_188287.e24

Inga kommentarer: