onsdag 30 april 2008

Kärnkraft och kol

Johan Simu talar om det uppenbara att kärnkraft och förnyelsebar energi är ett vinnarkoncept. Det löser våra elektricitetsproblem, men inte våra transportproblem. Oljeproblemen är ju först och främst ett problem med att utbudet av flytande bränsle är för litet för efterfrågan.

För att klara av att både avveckla kärnkraften och möta ny efterfrågan diskuterar i dagarna Tyskland att öka förbränningen av kol. Detsamma gäller för Italien som vill fasa ut sina gamla oljeeldade kraftverk. Det är kanske inte så konstigt med tanke på att oljan kostar 110$ + per fat. I Italien diskuterar de också att införa ny kärnkraft efter det att de två sista reaktorerna blev avvecklade i efter Tchernobylolyckan.

Det är dock svårt att utöva politiska påtryckningar eftersom vi inte har någon gemensam europeisk energipolitik. Italiens premiärminister Silvio Berlusconi är ju som bekant bästis med Vladimir Putin och italienarna ska nog få den energi de begär. Hela EU är dessvärre alltmer beroende av ryska energileveranser. Problemet är att EU:s förhandlingsutrymme blir kraftigt beskuret så länge de olika europeiska länderna kör sitt eget race.

På marknaderna ser vi idag en liten respit med sjunkande råvarupriser, men om det är någon som tror att oljans bull-market är över så tror ni grundligt fel. I dessa korrektioner är läget dessutom ypperligt att investera...

Johan Simus postering:
http://gronarealisten.blogg.se/1208985050_nnu_en_indikation.html

Artikeln i FinFacts som han citerar:
http://www.finfacts.ie/irishfinancenews/article_1013390.shtml

Om kärnkraft i Italien:
http://www.world-nuclear.org/info/inf101.html

2 kommentarer:

Johan sa...

Hejhej!

Kärnenergi kan faktiskt spela en stor roll i att lösa transportproblemet. Flytande bränslet är nämligen inte särskilt svåra att producera bara man har nog energi, det finns tex koncept som "Green Freedom" som beskriver hur man kan producera flytande bränslen med kärnenergi.

http://www.lanl.gov/news/newsbulletin/pdf/Green_Freedom_Overview.pdf

Tyvär så är det lite väl mycket "sales pitch" attityd i det dokumenten. Men sådana processer är fullt möjliga. En övergång till elhybrider för persontransporter vore förstås bättre långsiktigt, iallafall ur effektivitetssynpunkt. Men att producera flytande bränslen kanske är bättre till en början med tanken på att distributionssystemen redan finns.

Det stora problemet är ju förstås skala, hur i helsike ska man kunna producera nog mycket syntesiska flytande bränslen för att ersätta oljan när produktionen börjar dala.

Anonym sa...

maste kontrollera:)