torsdag 26 juni 2008

Plug in hybrider och batterier

För ögonblicket läser jag många artiklar om elbilar, plug in hybrider och forskning kring batterier. Jag har inga specialkunskaper om ämnet, och är hänvisad till populärvetenskaplig litteratur, men det finns massor att läsa i ämnet på webben. Speciellt är det intressant nu när oljepriset är uppe över 140$ fatet och det helt klart finns ett intresse hos allmänheten att göra sig av med de gamla förbränningsmotorerna.

En av de bättre tidsskrifterna som jag har hittat är EcoWorld och journalisten/fysikern Ed Ring som verkligen gör sitt bästa för att förklara problemen med elbilar och batterier. Han skrev så här om elbils-batterier i en artikel 2005:

Vanliga bilbatterier kan få ut ungefär 60 Wh per kg. De nyare nickel-metall hydrid batterierna kan komma upp i 120 Wh per kg och de senaste litiumjon-batterierna kan komma upp i så mycket som 200 Wh per kg.

Så här skrev han de nyare batterierna i en artikel om Chevrolet Volt tidigare i våras:

...jämförelsen mellan batterier som bygger på litiumjonkemi (som används i Volt), nickel-metall hydrid (som används i konventionella hybrider) och vanliga bly-batterier (som användes för 10 år sedan i EV1) (*GM:s numera nedlagda elbilsprojekt, övers. anm.*) förklaras bäst av förhållandet 3:2:1., d.v.s. för samma mängd energi som som lagras så fyller batteriet i Volt 1/3 av den plats och massa som EV1 batteriet använde, och ungefär hälften så mycket som det som används i en vanlig hybrid...

Så anledningen till att vi inte har använt elbilar tidigare är helt enkelt att batterierna har varit för tunga. I GM:s EV1 så vägde blybatterierna omkring 550kg, medan det nya litiumjon-batteriet i Volt bara väger omkring 170 kg.

Ytterst är problemet dock inte förändrat. Toyota planerar att tillverka 1 miljon Prius år 2010, men 1 miljon är mindre än 0,5% av bilarna i USA och EU tillsammans. Medellivslängden för en bil i Sverige är omkring 10 år, vilket betyder att ungefär 10% av bilarna blir utbytta varje år. Så även om vi skulle köpa 10% plug in hybrider, vilket är högt räknat, så blir bara 10% x 10% = 1% av bilflottan utbytta varje år. Att byta ut 20% av bilarna skulle ta 20 år, och att byta ut hälften av bilarna skulle ta 50 år, vilket givetvis är alltför lång tid.

Peak Oil är här och nu - är det någon som har ett trollspö?

Ed Rings artikel om Chevrolet Volt i Ecoworld:
http://www.ecoworld.com/home/articles2.cfm?tid=455

och hans artikel om elbilar i samma tidsskrift:
http://www.ecoworld.com/home/articles2.cfm?tid=373

Se mer om Shai Agassis elbils-projekt hos Jonas Eriksson på bloggen Revolving Doors:
http://joneri.blogspot.com/2008/06/electrify-america.html#random

Bloggen BACK to BALANCE skriver om den kinesiska elbussen:
http://www.backtobalance.se/?p=266

Johan Erlandsson på bloggen Ecoprofile skriver mer om Mercedes planer på en elbil:
http://www.ecoprofile.se/1010_1012_Mercedes_elbil_2010.htm

2 kommentarer:

Ein Andersson sa...

Om du är intresserad av vad som händer innom elbilar kolla in denna sidan http://elbilsnytt.com/ ful som få men har alltid aktuellt innehåll.

red sa...

Tack för tipset!