torsdag 19 juni 2008

Kinas subventioner

Så gick det då inte längre. Kinas ledare gick idag ut och sa att man kommer att sänka subventionerna på bensin och dieselolja. Som vanligt när Kina ändrar sin politik så gör man det i väldigt små steg så priset kommer att höjas med 1000 yuan per ton (vilket enligt mina beräkningar bör vara ungefär 1 kr litern).

Samtidigt nås vi av nyheten att Kinas dieselimport uppgick till 5,1 miljoner fat i maj vilket är 34 gånger mer än i maj förra året, och importen i juni beräknas att bli 7,7 miljoner fat. Med sådana siffror så är det inte så konstigt att Kinas ledare minskar på subventionerna och följer länder som Indien, Indonesien och Malaysia. Räkna dock med att priset kommer att fortsätta vara subventionerat allra minst fram till OS.

Artikeln på Bloomberg:
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=aDLpCEXUL75M&refer=home

ASPO-USA:s nyhetsbrev Peak Oil Review om Kinas dieselimport:
http://www.aspo-usa.com/index.php?option=com_content&task=blogsection&id=5&Itemid=45


Mr. Mekong på bloggen Om spelbörsen och dess möjligheter sammanfattar problemet:
http://mrmekong.blogspot.com/2008/06/oljekrisen.html


Maggie på bloggen The Climate Scam tror inte på att Kinas efterfrågan styr oljepriset:
http://www.theclimatescam.se/2008/06/18/skyll-inte-oljepriset-pa-kina/

Inga kommentarer: