Den kinesiska börsen i Shanghai har gått ner från mer än 6000 punkter förra hösten till mindre än 3000 och värden motsvarande 1,74 miljarder dollar har gått upp i rök. Naturligtvis så är det småspararna som är hårdast drabbade när börsen sjunker. Vanliga kinesiska löntagare som gick in i marknaden när priserna var som högst och som nu ser alla sina besparingar försvinna.
Anledningen till att börsen har fallit så mycket stavas subventioner. Både Petrochina och Sinopec, två av börsens största aktörer som tillsammans utgör mellan 16 och 20% av hela börsvärdet, är tvingade av regeringen att sälja subventionerad bensin och diesel. För att kompensera för förlusterna så fick oljebolagen motsvarande 22 miljarder dollar i stöd förra året, men det räcker inte på långa vägar och bensinmackar över hela Kina har tvingats stängas ned för att få ned konsumtionen.
Den kinesiska regeringens meddelade häromveckan att landet ska höja bensinpriserna med så mycket som 16%. Åtgärderna är tänkta att underlätta problemen, men det kan dock bli ett botemedel som slår tillbaka med full kraft när Kinas fattiga befolkning börjar protestera mot regeringen och prishöjningarna. Var det någon som trodde att Peak Oil bara var ett problem här i väst?
Bill Schillers artikel i The Toronto Star:
http://www.thestar.com/World/Columnist/article/447082
Jimmy Wangs video på New York Times websida:
http://video.on.nytimes.com/?fr_story=28530d69c138903434657c85ad8204060d602e2d
Kildén & Åsman skriver mer om Shanghai-börsen:
http://www.fjardeinternationalen.se/blog/2008/06/13/snart-ar-det-jul/
Läs mer om Shanghai på den här bloggen:
http://alexikina.se/2008/06/06/alex-i-kinas-kompletta-guide-till-shanghai-kinesiska-helgdagar-och-hogtider/
Inköp H&M
7 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar