OECD-organet International Energy Agency i Paris är den organisation som håller ett öga på hur energisituationen i OECD-länderna påverkar ekonomin.
Enligt en ny rapport från IEA så är "olje-bördan", dvs hur mycket oljan kostar per BNP-enhet (vilket egentligen är ett mått för kostnaden att importera oljan), ännu inte lika hög som under den andra oljechocken år 1980: 6% 2008 mot 7,3% 1980. Siffran har hållits låg tack vare högre BNP-tillväxt än oljeprisökningar under 1980- och 90-talen, men under 2000-talet har det motsatta förhållandet gällt. Oljeprisökningen har varit klart över BNP-tillväxten. Frågan är hur mycket det blir 2009? 6.5%? och 2010? 9-10%? Hur många semester-resor till Thailand har genomsnittslöntagaren då råd med?
"140$ olja är billigt" säger Matt Simmons i en intervju med Richard Loomis på World Energy TV. Han fortsätter "Jag ser dem på TV varje dag...folk som klagar på att bensinen inte är gratis längre". Oljepriset har gått upp 12 gånger sedan år 2000. Kan det gå upp ytterligare 12 gånger utan att vi ser en signifikant minskning i efterfrågan? Det har jag svårt att tro. Någonstans måste oljepriset börja bita på allvar i folks plånböcker.
Samtidigt läser vi på Bil Swedens websida att försäljningen av miljöbilar i Stockholm uppgick till 41% i perioden januari-juni. Det är glädjande. Det blir dock mindre glädjande när vi börjar räkna på det:
Medellivslängden för en bil i Sverige är ungefär 10 år vilket betyder att 10% av bilarna blir utbytta varje år. Om 41% av nybilsregistreringarna kommer från bilar med låg bensinförbrukning så blir antalet nya "miljöbilar":
0.10 x 0.41 = 0.041 eller 4.1% om året.
Dvs det tar fortfarande 25 år att byta ut alla bilar. Alltmedan Peak Oil är här och nu.
Bloomberg-artikel med IEA:s Nobuo Tanaka:
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601086&sid=arcwNtKEDUsM&refer=latin_america
Lars Lindblad från Moderaterna skriver i Dagens Nyheter:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=799707
liksom en Riksdagsgrupp från Folkpartiet:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=799235
om miljöbilar på Bil Sweden:
http://www.bilsweden.se/web/Rekord_for_miljobilar_under_forsta_halvaret.aspx
Intervjun med Matt Simmons på World Energy Television:
http://www.worldenergysource.com/newasf/wetv.cfm?vfile=wetv_energycrisis
Andra bloggare som skriver om det här är Ulla Hamilton:
http://ullahamilton.se/2008/07/01/rekordnotering-av-miljobilar/
Fia Arkelsten:
http://arkelsten.blogspot.com/2008/07/morotspolitik.html
TEM-funderingar:
http://temfunderingar.wordpress.com/2008/07/01/fp-och-m-oense-om-kliamtetatgarder/
och The Climate Scam:
http://www.theclimatescam.se/2008/07/01/alliansen-har-problem-med-spriten/
(läs gärna kommentarerna till inlägget. Signaturen Lars säger att "Folk gifter sig med sina teorier och sen tar prestigen över". Han måste ha ett förflutet som vetenskapsman!)
Inköp H&M
7 år sedan
1 kommentar:
Hur mång mikromille minskar utsläppen om alla bilar är miljöbilar?
Det här ju bara trams - varför görs inget åt kolkraftverken istället? Där får åtgärder märkbar effekt!
Skicka en kommentar