onsdag 2 juli 2008

Mer Plug-in hybrider

En bra intervju med den förre CIA-chefen James Woolsey är nu tillgänglig på internet. Woolsey, som är energi-rådgivare för John McCain, talar om hur USA måste bli av med sitt beroende av fossila bränslen som annars kostar amerikanerna dyra och dumma pengar. Det här gäller naturligtvis i lika hög grad för oss européer. Som det är idag så är 97% av transporterna i USA beroende av fossila bränslen och det är bara dumt att flytta alla de pengar som det kostar att importera oljan till de olje-exporterande länderna. Woolsey förespråkar två steg för att klara av omställningen:

1./ Satsa massivt på el-bilar där energiförsörjningen kommer från elnätet i stället för från bensin och diesel. I det här sammanhanget är plug-in hybrider att föredra eftersom de kräver mycket mindre batterikapacitet än vanliga elbilar. Dessa hybrider kommer att kunna gå uppemot 6,5 mil utan att använda någon bensin alls.

2./ Att gå över till flexi-fuel system i bilarna så att de inte behöver använda någon bensin alls utan kan gå på etanol, metanol eller butanol. Av de tre är butanol det mest lovande bränslet vilket jag har skrivit om här. Här i Sverige känner vi naturligtvis till flexi-fuel bilar från SAAB och Volvos modeller. Woolsey säger att det skulle öppna för konkurrens på området med flytande bränsle och han ser en framtid när plug-in hybriderna inte använder någon olja alls. Han ger ett exempel med en Chevrolet Volt som först kan gå 6,5 mil endast på batteriet och sedan gå på E85. Det betyder att en sådan bil skulle kunna gå hela 20,6 mil på 1 liter bensin!

Det är USA som leder utvecklingen inom den förnyelsebara energin. Det hade känts extremt mycket bättre om vi hade hört Maud Olofsson tala som James Woolsey!

Intervjun med James Woolsey:
http://link.brightcove.com/services/player/bcpid932411100?bclid=1632695562&bctid=1641807530

Bloggar som skriver om Plug-in hybrider är fetsmart:
http://www.fetsmart.se/blog/2008/07/02/ar-dom-idioter-pa-volvo/

Jonas Bergerlind:
http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1468&blogg=24455

Magnus Billberger på Ecoprofile:
http://www.ecoprofile.se/1020_1021_VW_frestar_med_dieselhybrid.htm

och Back To Balance:
http://www.backtobalance.se/?p=268

Inga kommentarer: