onsdag 30 juli 2008

Mindre efterfrågan?

I en intressant intervju talar Forbes redaktör Robert Lenzer med Don Wordell på RidgeWorth Funds om oljepriset, och hur de senaste prisökningarna på kort sikt väntas leda till minskad efterfrågan. Skälen är naturligtvis många:

1./ Flygbolagen ställer in x antal flyg vilket leder till att bolagen använder mindre olja.

2./ Vi kör mindre. Inte på flera decennier har vi kört så lite och vi kör kortare sträckor.

3./ I de växande ekonomierna i Sydostasien så kör folk fortfarande mycket, men detta är för att bensinen är subventionerad. Subventionerna är dessutom i storleksordningen flera hundra miljoner dollar - pengar som länderna inte har. När subventionerna helt tas bort, vilket jag tror att de kommer att göra efter OS, så kommer priserna på bensin att höjas rejält och förbruket minskar.

I det kortare perspektivet så har Wordell naturligtvis helt rätt. Statistiken säger att världen aldrig har producerat så mycket petroleum som nu, och att priset som marginalproducenterna har för att framställa oljan kan mycket väl ligga på 70-80$. Dessutom så är efterfrågeminskningen ett globalt fenomen så det är inte omöjligt att experterna har rätt den här gången.

Problemet är att vi har hört den här visan förut - allsköns orsaker till att priset skulle falla tillbaka till "normala" nivåer. Det har varit stormar i mexikanska golfen, det har handlat om krig i Mellanöstern och nu senast spekulanter som driver upp oljepriset, samtidigt som oljepriset har fortsatt att stiga. Utbudet är 85 miljoner fat olja om dagen och efterfrågan är 87, då kan priset bara gå upp. Samma fundament som drog upp oljepriset till 147 dollar för några veckor sedan gäller fortfarande. Hur mycket efterfrågan verkligen minskar får vi se.

Problemet med Peak Oil kommer att inte att få fullt genomslag förrän om några år då flertalet av världens jättefält börjar ge mindre olja. Hur många bilresor till fjällen och flygresor till stranden kommer vi då att ha råd med? Kortsiktigt så är det dock inte omöjligt att tjäna en hacka på ett lägre oljepris.

Don Wordell på RidgeWorth Funds talar med Forbes redaktör Robert Lenzer:
http://www.forbes.com/video/?video=fvn/streettalk/bl_st_donwordell073008

Jim Puplavas och John Loefflers The Big Picture:
http://www.netcastdaily.com/broadcast/fsn2008-0621-3a.mp3

Ekonomikommentarer skriver om efterfrågan på hamburgare i Los Angeles:
http://vansterekonomi.blogspot.com/2008/07/ingen-fri-hamburgermarknad-i-los.html

Bloggen Diet & Fitness skriver om efterfrågan på bilder:
http://dietandfitness4you.wordpress.com/2008/07/30/candace-cameron-bure/

Peo på bloggen Bostan skriver om efterfrågan på spanska semesterhus:
http://www.bostan.se/2008/spanska-semesterhus-sjunker-i-varde/

Zaida Catalán skriver om efterfrågan på kött och olja:
http://www.zaida.se/blog/2008/07/jag-och-gustav-p-krigsstigen.html

Kraxpelax på tankesmedjan Dumbo skriver om efterfrågan på flygplan:
http://tankesmedjandumbo.blogspot.com/2008/07/seris-analys.html

och Roger Jönsson skriver om efterfrågan på arbetskraft, (men är det bara regeringens fel att ekonomin går dåligt?):
http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1312&blogg=25045

Inga kommentarer: