torsdag 15 november 2007

Tåg eller flyg?

Svenska Dagbladet gör i dagens tidning en jämförelse mellan tåg och flyg i transporten till Göteborg. Det visar sig att restiden dörr till dörr är knappt tre timmar med flyget medan den är mer än fyra timmar för tåget. Detta är en aning överraskande eftersom en liknande undersökning i Frankrike mellan Paris och Marseille skulle ge ett omvänt resultat. Just sträckan Paris-Marseille blev utbyggd för sju år sedan och tar för höghastighetstågen (TGV) bara 2h och 55min. Detta är imponerande med tanke på att det är mer 80mil emellan städerna. Den svenska juniormotsatsen heter som bekant X2000 och den drygt 40mil långa resan mellan Stockholm och Göteborg tar mer än 3h. I jämförelse med dess franska motsvarighet står sig alltså Sveriges snabbtåg slätt. Problemet är inte bara att hastigheten är begränsad på en del sträckor utan de onödiga stoppen i bondhålor på vägen. I resan mellan Malmö och Stockholm är detta än mer flagrant, varför stannar tågen i Alvesta och Nässjö?

Den här jämförelsen blir än mer pinsam för Sveriges del när man betänker att den nya sträckningen Paris-Strasbourg blev invigd i juni. Numera tar det bara drygt 2h att åka på den sträckan. Mellan Hamburg och Berlin tar det heller inte mer än 90min. Sverige behöver stora investeringar i den den spårbunda infrastrukturen. De kommer att behövas om Sverige skall kunna bevara sitt teknologiska försprång gentemot andra länder även i framtiden.

Märk sedan att det här säger jag inte ur klimatsynpunkt utan därför att utbudet av olja med all sannolikhet kommer att bli mindre och mindre framöver. Den globala uppvärmningen är i sammanhanget bara ett litet odefinierbart hot som kanske kan anas vid horisonten. Peak Oil ligger mycket närmre i tiden och dess konsekvenser kommer att bli mycket värre. Svds Susanna Baltscheffsky är dessutom en viktig punkt på spåren när hon säger att det är köttproduktionen i världen som står för 18% av världens samlade utsläpp av växthusgaser. Eftersom det dessutom nästan uteslutande rör sig om metan som är en 4-5 ggr bättre växthusgas än koldioxid blir effekten väldigt mycket högre. Vill du göra en insats emot den globala uppvärmningen så tala om för mormor att låta bli söndagssteken i helgen. Resan dit kan dock lugnt gå med bil.

Länk till de franska höghastighetstågen (TGV):

http://www.tgv.com/FR/

liksom till X2000:

http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=110&a=14534&l=sv

Susanna Baltscheffskys artikel:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_596031.svd

Inga kommentarer: