fredag 9 november 2007

Personlig integritet

I gårdagens SvD fanns det en artikel som handlade om elektroniska nycklar. Tydligen är det så att flera bostadsrättsföreningar har infört just ett sådant system. Anledningen är att dyra utbyten av låskolvar kan undvikas, men datainspektionen har nu slagit larm om att systemen i många fall utnyttjas i helt andra sammanhang. Exempelvis kan de användas för att kolla upp vem som har glömt att städa i allmänna utrymmen och för att utreda skadegörelse i lokaler ägda av bostadsrättsföreningarna.

Detta är i mitt tycke en farlig utveckling. Som Per Ström skriver på sidan http://www.stoppastorebror.se/ så riskerar vi ett liv i ett glashus där känslig information kommer i orätta händer eftersom databaser läcker. Jag vill exempelvis inte att uppgifter om hur jag går in och ut i huset där jag bor skall bli allmän kännedom. På samma sätt som jag inte tycker att utomstående har något att göra med hur jag surfar på nätet eller i vems säng jag sover om natten. I den här konkreta frågan är jag övertygad om att bostadsrättsföreningarna är mottagliga för kritik. Det är därför viktigt att vi inte låter bli att protestera mot alla sådana här korkade initiativ.

Samtidigt kom ett förslag från EU kommisionen om att uppgifter om flygresor till och från EU skulle sparas i ett år i väntan på polisens eventuella framtida behov. Yttermera skulle all teletrafik, inloggningar på e-post konton och internet och var exakt på kartan man befann sig i ett givet ögonblick också bli föremål för lagring. Det jag kan säga om detta är: "Låt för allt i världen bli". Övervakning är den moderna världens baksida. Nedrustningen av den elektroniska övervakningen kommer att bli en av de få saker jag välkomnar i den nya värld av oljebrist som väntar oss.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_573667.svd

Inga kommentarer: