onsdag 21 november 2007

Infrastruktur i Stockholm

Claes Arvidsson skriver i dagens SvD om satsningarna, eller snarare avsaknaden därav, på infrastruktur i Stockholmsområdet. Det är intressant att läsa Arvidssons krönikor eftersom han har ett klassiskt Stockholmsperspektiv. Det är litet grand som att läsa en högtravande stadsbo som är övertygad om att det som händer utanför tullarna är inte värt att rapportera om. Som om världen skulle ta slut vid Skanstull.

Greppet gör att han ibland går gruvligt fel. Bland annat har han länge varit motståndare av byggnad av Citybanan och har föreslagit förarlösa transittåg mellan Södra station och Tomteboda i stället. Jag håller med Arvidsson om att Citybanan inte behövs och att man för de miljarder som bygget kostar skulle kunna bygga mycket annan rälsbunden infrastruktur på andra ställen i länet. Problemet är att den smala inkörssträckan intill Centralstationen norrut och söderut inte tillåter större trafik med nuvarande signalsystem. Här kommer ett meddelande till Arvidsson, Stockholmspolitiker och medlemmar av regeringen: Det finns idag avancerade signalsystem som tillåter betydligt högre frekvens på befintliga spår. För oss som har väntat på pendeltåget på Karlbergs station vet att väntetiden mellan tågen är minst 1 minut. Med ett välfungerande signalsystem skulle man kunna trycka in betydligt fler tåg på den tiden.

Tyvärr har regeringen redan gett klartecken till utbyggnaden och numera är det för sent att väcka debatt. Så innan du börjar skriva om flummiga förslag som inte bär någon vart så öppna ögonen Arvidsson. Världen är på väg att springa ifrån dig oavsett om du bor i Stockholm eller inte!

Claes Arvidssons ledarinlägg:

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_613697.svd

Inga kommentarer: