lördag 4 oktober 2008

Hur ser framtiden ut för flyget?

Idag tänkte jag skriva om hur flygindustrin går på knäna i ljuset av de höga bränslepriserna. I början av decenniet så var flygindustrins största kostnader lönekostnader för kabinpersonal, piloter, mekaniker o.s.v. och när bränslepriset låg på 20 dollar fatet så var andelen bara en bråkdel av dessa. I takt med de stigande bränslepriserna så har den andelen stadigt ökat och 2006 passerade bränslekostnaderna lönekostnaderna som flygbolagens största utgiftspost. På senare tid så har vi läst om hur fyra amerikanska flygbolag har gått i konkurs och här i EU så kan så kan Alitalias kräftgång direkt härledas till de höga oljepriserna. Ett från början dåligt skött företag är predestinerat att få problem när oljepriset skjuter i höjden.

Flyginformationsföretaget Official Airline Guide (OAG) för statistik på hur flygtrafiken ser ut på världens alla flygplatser. Enligt en rapport som kom ut i somras så avser flygbolagen att globalt sett reducera flygtrafiken med 7% för fjärde kvartalet i år. Flera flygplatser framför allt i Sydostasien, men även i USA och EU, rapporterar att kapaciteten kommer att minska som en följd av de skenande oljepriserna.

Nu togs de här besluten i och för sig innan den nuvarande finanskrisen och den senaste korrektionen i oljepriset. Det finns naturligtvis anledning att tro att siffran skulle ha varit lägre nu, men enligt bedömare inom flygbranschen så överlever inte industrin om oljepriset stannar över 120 dollar en längre tid.

I det korta perspektivet så kommer vi naturligtvis att se en ökad konsolidering av flygbolagen, men av två företag som vardera har massiva hål i balansräkningen så kan inte helt plötsligt ett bolag med strålande ekonomi uppstå. Nu tror jag inte att flygbranschen kommer att dö helt och hållet för det kommer alltid att finnas en marknad för att snabbt ta sig från A till B, men som masstransportmedel så är dagarna räknade. Frågan som ställer sig då är vad som kommer att hända med alla de som får sin utkomst från just flygplatserna. Stockholm-Arlanda sysselsätter just nu ungefär 10000 personer, lägg till alla underleverantörer så framgår det vilka enorma problem vi har.

Pressmeddelande om OAG:s rapport:
http://www.oag.com/travel-news/oag-travel-news/oag-reports-a-7-drop-in-global-airline-capacity/

Mer om flygbranschen från Mattias Andersson:
http://mattiasandersson.wordpress.com/2008/09/28/nb3281/

Ekoshoppa.se:
http://www.ekoshoppa.se/resa/att-resa-ekologiskt-gar-det/

och JEPE's blog:
http://www.makeit.se/jepeblog/index.php?entry=entry080914-151919

och Livet efter oljan läser Beyond Oil av Professor Ken Deffeyes:
http://efteroljan.blogspot.com/2008/10/beyond-oil-av-kenneth-deffeyes-2005.html

2 kommentarer:

Daniel sa...

Vi hade en diskussion om flyg här: http://www.backtobalance.se/?p=317 med lite olika utgångspunkter och åsikter om flyget och dess framtid.

Mattias Andersson sa...

Hej! Såg idag att du hade länkat till min blogg, det var ju roligt! :-)

Hälsningar,
Mattias