Det höga oljepriset i juli börjar nu visa sitt fula tryne i statistiken. Världskonjunkturen är på väg ner i botten, vilket naturligtvis inte är någon nyhet. Jag har tidigare skrivit om hur flygbolagens samarbetsorganisation Official Airline Guide beräknar att flygtrafiken kommer att minska med 6,1% världen över i det sista kvartalet i år. I dag så läser vi en intressant artikel på Bloomberg som handlar om hur frakterna till och från Kina sjunker för första gången på fyra år.
Zhang Denghui, vice VD för ett av Kinas stora rederier, sa i en intervju i helgen att: "Trafiken kommer att minska med tio procent i år". Portlands hamnmyndigheter säger att containertrafiken i hamnen är ned 6,6 % sedan 2007 och hamnen i Hamburg rapporterar om en 17,1% procentig minskning av importen av kol och koks - något som direkt har att göra med minskad global efterfrågan på stålprodukter.
En av hamnarna som går emot strömmen är Göteborgs Hamn som faktiskt ökade sin container trafik till all time high i juli, men tiden får utvisa hur den senaste tidens finansfrossa kommer att slå emot den svenska verkstadsindustrin. Ett glädjande tecken har varit att sedan förra fredagen har Dow Jones Industrial Average stigit med 6,6% och OMX30-index i Stockholm har stigit med 4,9%. Eftersom börsen speglar förväntningarna för framtiden och jag inte tror att den riktigt stora krisen är över oss ännu så dyker frågan upp: "Är det här botten?" Det är svårt att säga, men det kan mycket väl vara så.
Artikeln på Bloomberg:
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601080&sid=ajCJCMXomYcc&refer=asia
Pressmedelande på OAG:s hemsida:
http://www.oag.com/oagcorporate/pressreleases/08+oag+revises+its+4th+quarter+analysis+of+global+airline+activity+based+on+updated+published+flight+schedules.html
Pressmeddelande från Portlands hamn om trafiken i september:
http://www.bizjournals.com/portland/stories/2008/10/13/daily56.html
Tyskarna är långsammare. Här är ett pressmeddelande från Hamburgs hamn från i somras:
http://www.hafen-hamburg.de/content/view/633/520/lang,de/
och ett från Sverige och Göteborgs hamn:
http://www.portgot.se/prod/hamnen/ghab/dalis2b.nsf/vyFilArkiv/All_time_high.pdf/$file/All_time_high.pdf
Mer om Portland på bloggen Ecoprofile:
http://www.ecoprofile.se/2_1152_Finanskrisens_epicentrum:_bilberoende_fororter.htm
Mer om Hamburg på Sjöfartsbloggen:
http://www.sjofartsbloggen.se/Artikel/226/peter-wessels-sista-resa-foer-color-line
Mer om Göteborg hos annalenaheydar:
http://annalenaheydar.blogg.se/2008/october/infrastuktur-for-framtiden.html
Aktieblogg v42 tror också att botten nåddes den 10 oktober:
http://aktieblogg.wordpress.com/2008/10/19/aktieblogg-v42/
och A. Mikael Eriksson skriver om New Labours konstiga idéer:
http://amikaeleriksson.blogspot.com/2008/10/new-labour-de-grna-khmererna.html
Inköp H&M
7 år sedan
2 kommentarer:
En god vän fråga samma sak till en arbetskamrat, "har vi nått botten nu".
Den fåordige norrlänningen svarade "du Anders, botten är noll". :-)
Ha, ha! :-)
Skicka en kommentar