lördag 3 januari 2009

Biobränslen

Jag vet själv hur det är. Folk tenderar att fokusera på problemen i stället för på lösningarna när det gäller energi. Givet är att vi har ett enormt problem med flytande bränslen. Ungefär 50% av den olja som vi förbränner varje dag kommer från ett litet antal jättelika oljefält som alla hittades för 30 till 70 år sedan. När dessa i en väldigt snar framtid kommer att börja tömmas, och tömningstakten är så pass hög att vi gemensamt måste försöka hitta andra lösningar.

Därför är det viktigt att vi satsar allt vad tygen håller på alternativa lösningar och, inte som regeringen har gjort, satsat allt på etanol från brasilianska sockerrör. Visst skall vi satsa på etanol men det är idiotiskt att satsa allt på det. I nuläget så vet vi inte vilka lösningar som långsiktigt kommer att vara hållbara så vi måste satsa på alla lösningar. Några av de intressantaste projekten pågår i öknen i sydvästra USA där små företag satsar på biobränsle från alger. Om det är som entreprenören säger här i filmen så kan man i bästa fall få ut 100 l bränsle från ett hektar åkermark medan han kan generera upp till 100000 l algbränsle från ett hektar i sina tankar.

Det är viktigt att komma ihåg att det här i första hand är ett problem med flytande bränslen. Inga vindmöllor eller kärnkraftverk i världen kommer att kunna frakta mat till våra snabbköp eller ta oss till och från jobbet. Nästan alla våra bilar, långtradare och flygplan går på flytande bränslen och det står allt klarare att vi måste försöka hitta en övergångslösning om vi inte skall ha total anarki i framtiden. Även om det finns många intressanta projekt så ligger de fem-tio år in i framtiden. Visst måste vi ta hänsyn till klimatet, men i valet mellan att ha en fungerande ekonomi och att göra något åt klimatet så kommer ekonomin alltid att vinna.








Intressant artikel om biobränslen för flygindustrin:
http://www.enviro.aero/biofuels.aspx

Andra bloggare om biobränslen är Swishwish:
http://swishwish.wordpress.com/2008/12/29/svtplay/

Mirandas have:
http://mirandashave.blogspot.com/2008/12/2008-rs-lista-ver-lbbiga-matupplevelser.html

medan The Climate Scam talar om oljepalmer i regnskogen vilket blir resultatet när politikerna försöker styra utvecklingen åt ett håll:
http://www.theclimatescam.se/2008/12/29/en-varld-av-oljepalmer/

Utsiktsplatsen argumenterar för mer kärnkraft:
http://utsiktsplatsen.wordpress.com/2008/12/18/karnkraftsfornekelse-nar-den-ar-som-bast/

Gunnar Hökmark skriver om biobränslen från ett europeiskt perspektiv:
http://www.gunnar.moderat.se/index.php?page=19&use=blogg&id=821

Stefan A. Johansson skriver om biobränslen och hunger:
http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1465&blogg=28624

2 kommentarer:

Christoffer Willenfort sa...

du skriver "Inga vindmöllor eller kärnkraftverk i världen kommer att kunna frakta mat till våra snabbköp eller ta oss till och från jobbet. Nästan alla våra bilar, långtradare och flygplan går på flytande bränslen"

Men bil och lastbilsflottan byts ut med ca 20 års generationer. Det gör at vi utan större problem kan ställa om till elektriskt baserade transporter utan större problem.

vist kommer visa transporttyper inte att fungera på detta sättet men överlag så kommer det att gå bra.

reflexions of red sa...

Det är precis min poäng: -Vad skall vi göra under de 20 åren det tar att elektrifiera transportsystemet?