torsdag 4 september 2008

En bön om snabbtåg!

Ett av de stora problemen med att ta tåget från Sverige till olika destinationer i kontinentala Europa är flaskhalsen vid Fehmarn-bält. Som det är nu så tar resan mellan Köpenhamn och Hamburg 4h 38 min, vilket är alltför lång tid i sammanhanget. Den borgerliga regeringen i Danmark inser att så här kan det inte fortsätta utan satsar nu mer än 5 miljarder euro på att bygga en bro över Fehmarn, vilket i ett slag skulle förkorta restiden med mer än en timme. Om den danska regeringen nu bestämmer sig för att bygga spår för snabbtåg på sträckan Köpenhamn - Rødby så skulle restiden kunna mer än halveras.

Eftersom jag bodde i Hamburg i nästan fyra år så vet jag vilken enorm betydelse staden har inte bara för det tyska näringslivet utan även för det svenska. Europakorridoren heter en påtyckningsgrupp bestående av kommuner i södra Sverige, Danmark och Tyskland som kämpar för snabbtåg hela vägen mellan Stockholm och Hamburg. Restiden skulle då kunna komma ner till 4h 25 min och resmålen i kontinentala Europa skulle komma mycket närmare.

När Anders Borg säger att 95% av trafiken i Sverige går på väg så har han helt rätt. Så är det nu, men hur ser det ut om fem år? Kan vi verkligen räkna med att oljan kommer att vara billig och rikligt förkommande även i framtiden? Kommunikationsminister Åsa Torstenssons stora infrastrukturproposition läggs fram senare i september. Om Sverige skall vara ett föregångsland även i framtiden så måste vi helt enkelt bygga ut järnvägen. Så satsa nu på snabbtåg, för bövelen!

Tomas Lundins artikel i Svenska Dagbladet:
http://www.e24.se/samhallsekonomi/varlden/artikel_679081.e24

Europakorridorens websida:
http://www.europakorridoren.se/e_press_m_visa.asp?ID=14&Pressid=23

Fler bloggar om snabbtåg är Ecoprofile:
http://www.ecoprofile.se/920_1092_Fler_snabbtag_till_Kopenhamn.htm

Magnus blogg:
http://magnuspersson.blogspot.com/2008/08/det-gr-som-p-rls.html

och Mikael Persson på bloggen imike:
http://imike.se/norrkoping/250-det-finns-ett-starkt-behov-av-snabbtag.html

En långpendlares funderingar skriver om Nynäsbanan:
http://enlangpendlare.blogspot.com/2008/08/omstart.html

Inga kommentarer: