torsdag 27 december 2007

Tågnyheter

I dessa tider då världen så smått börjar inse att användningen av fossila bränslen inte är hållbar på längre sikt är det inte konstigt att vi ser på alla nyheter om tåg som positiva. Expressen har i dagarna skrivit om invigningen av sträckan Cordoba-Malaga vilket gör att det numera tar två och en halv timme att åka mellan Madrid och Malaga. Expressen skriver också om att SJ ska rusta upp vagnarna i tåget mellan Malmö och Berlin, vilket naturligtvis får sägas att vara vällovligt.
Tåget känns dock inte som något realistiskt alternativ till flyget exempelvis mellan Stockholm och Paris. Vi har naturligtvis ett kvasi-snabbtåg mellan Stockholm och Malmö och vi kommer lätt över Öresundsbron till Köpenhamn, men sedan börjar problemen. Det tar nästan fem timmar att åka från Köpenhamn till Hamburg och närmare tio timmars nattåg att åka mellan Hamburg och Paris. Sedan går det i och för sig fort mellan Paris och Marseille, men de jobbiga sträckorna ligger precis innan. Därför är det också i Sveriges intresse att det blir en bro över Fehmarn bält som det togs beslut om tidigare i år. Ju bättre utbyggd spårtrafik som finns tillgänglig innan "problemen" börjar desto bättre står vi rustade inför en värld med oljebrist.
Expressen skriver om upprustning av vagnarna på sträckan Malmö-Berlin:
och också om invigning av snabbtåget mellan Madrid och Malaga:
Fehmarn-bält förbindelsens officiella hemsida:
"The man in seat sixtyone" är en intressant websida om att åka tåg i Europa med Storbritannien som utgångspunkt:
(Jag tänker själv prova på hans råd att åka från London till Bordeaux och stiga om i Lille.)

Inga kommentarer: