Konstruktiva förslag om hur den spårbundna trafiken kan byggas ut kommer i allt stridare ström på bordet. Anders Sundström skriver i Dagens Nyheter om ett förslag från miljökonsekvensgruppen på Stockholms Universitet som går ut på att rusta upp den befintliga spårvägen på Djurgården och bygga en tunnel över till Nacka. Fördelen med en sådan lösning är förstås att tunnelbanans blå linje, som numera slutar vid Kungsträdgården, även den skulle kunna trafikera den möjliga tunneln.
Eftersom vi kommer att få enorma problem med oljebrist på halsen inom bara några få år så är det nu dags för ansvariga politiker att fatta beslut om att bygga ut den spårbundna trafiken. Inte om ett år eller två, utan nu. Om väntar tills problemen börjar är jag rädd för att det är för sent.
Anders Sundströms artikel i DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=739769
Inköp H&M
7 år sedan
2 kommentarer:
Jag kan bara hålla med. Stockholm behöver en kraftig satsning på spårtrafik! Det har ju stått still i väldigt många år nu, det enda som byggts på senare tid är tvärbanan och den blev ju en formidabel succé.
Jag är en utav de studenter som gjort utredningen. När det gäller en fortsättning av T-banans blå linje bör den gå via Slussen. Att dra den direkt till city skapar försämrade resmöjligheter för dem som ska till södermalm och vidare med röd och grön linje söderut. Däremot finns planer att dra tunnelbanan under Danvikstull och på så sätt skapar vårt spårvagnsförslag en optimal bytespunkt även till en ev framtida tunnelbana. Danvikstull blir således bytespunkt för såväl tvärbana, djurgårdslinje, saltsjöbana och t-bana, samt vissa bussar.
Thomas Karlsson
tk.mail@spray.se
Skicka en kommentar