onsdag 10 december 2008

DME

I en artikel i dagens Svenska Dagbladet så skriver motorjournalisten Anders Hultman om Volvo Lastvagnars satsning på dimetyleter (eller DME) som alternativt bränsle. Fördelarna med ett sådant system är att vi i Sverige kan använda skogsråvaror för framställningen och bli självförsörjande på bränsle. Samtidigt är nackdelarna lika uppenbara - Volvo Lastvagnar befinner sig i utvecklingsstadiet och har ingen kommersiellt gångbar produkt ännu.

Omsättningen är dessutom alltför låg. Låt oss säga att försäljningen av långtradarna går över förväntan och Volvo kan sälja 10% av de nyregistrerade långtradarna som DME motorer och medelivslängden för en långtradare är 5 år. Då får vi bara 10% x 20% = 2% nya långtradare i trafik om året. Samtidigt så talar IEA om en minskningstakt i världens oljeproduktion på 3-4 % om året vilket kan översättas med 2 miljoner fat olja året som helt enkelt inte kommer att finnas för konsumtion.

Det är uppenbart att Peak Oil i första hand är ett problem med flytande bränsle. Vad skall vi göra med alla de investeringar som vi har gjort i bil- och långtradarparken? Det står allt klarare att vi behöver en övergångslösning.

Andra bloggare om Volvos satsning är Cornucopia:
http://cornubot.blogspot.com/2008/11/bakom-kulisserna-fr-volvos-abs-peak-oil.html

Energinytt:
http://www.energinytt.se/biobransle/kungen-och-michigans-guvernor-till-pitea/

Magnus orerar (och stoppar samtidigt huvudet i jorden):
http://magnusorerar.blogspot.com/2008/11/volvo-ekosocialister-och-klimatpolitik.html

VA-börs skriver mer om Volvo Lastvagnar:
http://www.va.se/vabors/2008/12/09/pa-tal-om-maktkartor/

Grandmaster Peder talar om idiotin av att låta staten ta över fordonsindustrin:
http://grandmasterpeder.se/vem-ska-trosta-volvo_150.html

2 kommentarer:

Daniel sa...

Lustigt att du nämner just de värden som finns investerade i bilparken - för jag håller precis på att lägga sista handen på en lite längre text där jag tittar på just exakt hur mycket den existerande bilparken kan tänkas vara värd...

Texten kommer upp lite senare idag på min blogg, efteroljan.blogspot.com

Angående trögheten när det gäller att byta ut något existerande och allmänt spritt (och långlivat) mot något nytt och bättre håller jag med dig helt och hållet om att det är jobbigt, dyrt och tar lång tid. Jag har själv skrivit om det tidigare, då med hänvisning till Skysails som handlar om att sätta segel på transportfartyg för att spara bränsle och kostnader (http://efteroljan.blogspot.com/2008/09/kan-vi-segla-ur-krisen.html).

Anonym sa...

Jag jobbade ju på Volvo en gång i tiden och då höll vi på med bensinsparande bränsleceller och andra moderniteter. Farliga saker. Det bästa flytande bränslet är förstås ved. Flyter jättebra i vanligt vatten.