måndag 21 februari 2011

Den stora batteritävlingen

Huvudproblemet med att bygga funktionella elbilar är att dagens batteriteknik är för dålig. Med de stigande oljepriserna (nu senast efter oroligheterna i Libyen) så har USA:s regering gett sig in i kampen med Kina om att ta fram ny teknologi som kan göra att elbilarna får samma räckvidd som vanliga förbränningsmotorbilar. I en artikel i tidsskriften Foreign Policy från november förra året så skrev Steve LeVine om just den här kampen.

En siffra som LeVine nämner i artikeln är 1600 Wh/kg vilket är bensins energidensitet. Ny batteriteknologi måste komma upp i närheten av den siffran för att vi ska kunna få motsvarande komfort och räckvidd i en batteridriven bil som i våra nuvarande bilar. Befintlig batteriteknik kommer bara upp i 200 Wh/kg vilket är för lite.

Obamaadministrationen har sedan krisen 2008 satsat 2,4 miljarder dollar på batteriteknologin - pengar som förbleknar i jämförelse med vad a merikanerna satsar på militären och på de stora sociala programmen Social security och Medicare/Medicaid. Levine gör gällande att marknaden för elbilar kan komma att växa till 225 miljarder dollar årligen år 2020 ifall ordentliga framsteg görs. Det är pengar som amerikanerna inte gärna ser gå till Kina.

Artikeln i Foreign Policy:

http://www.foreignpolicy.com/articles/2010/10/11/the_great_battery_race?page=full

Mer om batteriteknologi på Albertbloggen:

http://albertbloggen.blogspot.com/2011/02/solowheel-hjulet-ateruppfunnet.html

Feber:

http://feber.se/bil/art/201616/eldriven_toyota_iq_gr_entre_i_/

Mer om elbilar hos Prylkoll:

http://prylkoll.se/bmw-activee-och-vision-elbilar/

Supermiljöbloggen:

http://www.supermiljobloggen.se/2011/02/ny-studie-bekraftar-biltrafiken-maste.html

Livet efter oljan skriver om bristen på kött:

http://efteroljan.blogspot.com/2011/02/din-asikt-om-bristen-pa-kott.html

Inga kommentarer: