söndag 19 januari 2014

Har råvarusektorn bottnat?


Foto: Flickr-användare Tanya Hart

När jag gick igenom de olika graferna nu i helgen så slog det mig att hyggligt många gruvbolag ser ut att ha nått botten - även om metallerna själva fortfarande rör sig djupt nere i källarvalven. 

Så jag börjar undra om det faktiskt inte är gruvbolagen - och nu talar jag inte bara om guldgruvorna utan om hela resurssektorn- som kommer att dra upp metallpriserna senare i år.

Ett exempel är den kanadensiska uranproducenten Cameco:


Samtidigt som uranpriserna själva inte har rört sig uppåt. Spotpriset för uran var i förra vecka 35 USD per pund - det lägsta sedan 2006

Ett annat exempel är platina/palladium-producenten Stillwater som har brutit ut ur sin resistenszon:


Medan platinum själv rör sig i botten av den tradingvimpel det har befunnit sig i sedan 2008 (även om det de senaste dagarna har rört sig över 50 dagsgenomsnittet):


Det sista exemplet jag ger är guldbaggeindexet, HUI, som verkar ha bottnat omkring 190 punkter och nu handlas vid 217 punkter:


Samtidigt som guldpriserna själva fortfarande ser ut att röra sig neråt (även om guldet tog sig 50 dagsgenomsnittet nu i veckan):


Det är naturligtvis för tidigt att säga med säkerhet, men jag tror att vi har sett botten för guld, silver och råvarusektorn som helhet. 

Så håll ett öga på de olika priserna.

Inga kommentarer: