måndag 31 december 2007
Förutspåelser inför 2008
Ekonomi:
Jag förutspår att världsekonomin går in i en verklig kris med fortsatt kreditoro och sjunkande huspriser i USA. Eftersom den amerikanska ekonomin under de senaste åren i stort sett har varit fastighetsmarknaden tror jag att nedgången kommer att leda till en recession i USA. När folk som tidigare har kunnat räkna med stigande huspriser och även har belånat sina hus upp över öronen för att kunna konsumera inte kommer att kunna fortsätta tror jag att en stor del av den amerikanska servicesektorn kommer att lida. Den svenska ekonomin har i mycket varit förskonad från problemen på den amerikanska fastighetsmarknaden, men jag tror att problemen kommer att ge sig till känna även här 2008.
För att motverka recessionen kommer Federal Reserve att fortsätta sänka styrräntan kanske helt ner till 2%. Det här kommer att få följden att utländska investerare tar sina pengar från amerikanska obligationer och dollarns värde kommer att fortsätta sjunka, kanske helt ner mot 1,60 euro. Resultatet bli att inflationen kommer att stiga till oanade höjder och i samband med stigande energipriser kommer en sådan räntepolitik att vara direkt oansvarig.
Energi:
Jag tror att de oljeproducerande länderna i världen, trots massiva påtryckningar från de industrialiserade länderna, inte kommer att öka produktionen stort mycket mer än till de nuvarande 85 miljonerna fat om dagen. Eftersom den höga efterfrågan framför allt från Kina och Indien formligen exploderar förutspår jag att oljepriserna kommer att fortsätta stiga till uppemot 150$ fatet. Det här kommer att få konsekvenser inte minst för lågprisflygbolagen som redan känner av det höga oljepriset. Min förutspåelse är att omkring 25% av flygbolagen går i konkurs 2008 och att ytterligare 25% redovisar svåra ekonomiska problem. På sikt, om 10-15 år, tror jag inte alls att det kommer att finnas några flygbolag, men vi är i nuläget bara i början på den här utvecklingen.
Geopolitik:
Den här punkten är den svåraste att förutspå eftersom så många oberäkneliga faktorer spelar in. Jag tror att västvärldens spänningar med Iran kommer att fortsätta utan någon lösning. Problemet kommer att hamna i knät på den nyvalda amerikanska presidenten, och kanske är det bäst så. Däremot tror jag att oroligheterna i centralasien med sin häxbrygd av etniska och politiska motsättningar kommer att fortsätta i 2008. Eftersom USA, Ryssland och Kina alla har energiintressen i området är risken överhängande för en militär konfrotation av stora format, men min gissning är ändå att världen klarar sig utan väpnad konflikt där nästa år. Ytterligare en källa för oro är naturligtvis utvecklingen i Pakistan, men här tror jag att amerikanska pengar kommer att ge oss i alla fall ett års respit. I mina ögon är det stora frågetecknet utvecklingen i Venezuela och den märklige presidenten Hugo Chavez. Han har tillkännagett att han gärna vill exportera petroleum till alla andra länder än USA. Jag tror att hans fortsatta djävulskap kommer att leda till en första smäll med köer på bensinmackarna som följd. Om det nu finns något som som regeringar världen över oroar sig för så är det just köer på bensinmackarna. Ingenting rör upp känslor så effektivt som att jag får av den dyrbara råvaran men inte du. Problemet kommer att vara att ringa in problemet som väldigt snabbt kan gå över styr. Låt oss hoppas att det inte går så långt.
Gudmundsons julmys
Artikeln i SvD:
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_725131.svd
Gudmundsons blogg:
http://www.gudmundson.blogspot.com/
söndag 30 december 2007
Krutdurken Pakistan (forts.)
"Det sista någon amerikansk politiker ville var att Musharraf skulle riskera falla, eftersom han var garanten för att Pakistans kärnvapen låg i säkert förvar...
[USA:s strategi var:] ”att Bhutto skulle kunna bli en slags demokratifasad, som lugnade ner både Pakistan och omvärlden – ett land med minst 200 kärnvapenladdningar bör inte vara en härdsmälta av upplopp fulla med muslimska fundamentalister som hotar att störta regeringen”. "
Det är naturligtvis Pakistans kärnvapen som gör att dess framtid är en fråga för hela världssamfundet. Varken USA, EU, Ryssland eller Kina kan ha något intresse av att kärnvapen faller i händerna på islamistiska fundamentalister. Förhoppningsvis kommer ett gemensamt förslag för att lösa situationen på bordet inom kort. Alternativet är så mycket värre.
Jenny Norbergs artikel i SvD:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_724583.svd
Lennart Pehrson skriver i SDS:
http://sydsvenskan.se/varlden/article290313.ece
Helmut Kohls memoarer
Nu har den tredje delen av Helmut Kohls memoarer kommit ut. Den som handlar om tiden 1990-1994 vilket just var tiden för återföreningen. Den handlar om de två första euforiska åren då 16 miljoner östtyskars drömmar om ett bättre liv skulle realiseras utan att någon egentligen skulle betala för det. Den handlar också om valet 1994 då CDU vann stort överlag i hela Tyskland och säkrade makten i fyra nya år, och den handlar inte minst om den enorma mentalitetsskillnad som fanns mellan Öst- och Västtyskar som måste överbryggas för att ett land skulle kunna byggas.
Det finns ändå de som säger att Helmut Kohls viktigaste ögonblick var i början av 1980-talet och handlade om NATO:s beslut att trotsa Sovjetunionens utpositionering av SS-20 raketer. Hade han inte, trots massiva protester, insisterat på att det var nödvändigt att placera merparten av NATO:s Pershing-2 raketer i Tyskland är det långt ifrån säkert att vi hade levt i den värld vi gör idag. Helmut Kohl spelade alltså en extremt viktig roll i utvecklingen mot Sovjetunionens sammanbrott. Nu går han säkert samma öde till mötes som Reagan. Vidden av hans gärningar kommer inte i full dager förrän efter hans död.
Boken omfattar 784 sidor vilket får betraktas som en tjock bok från en tjock men väldigt betydelsefull man.
Helmut Kohls "Erinnerungen" på den tyska versionen av Amazon:
http://www.amazon.de/Erinnerungen-1990-1994-Helmut-Kohl/dp/3426274086/ref=pd_bbs_sr_1?ie=UTF8&s=books&qid=1199005541&sr=8-1
lördag 29 december 2007
half nelson
http://www.svd.se/kulturnoje/film/artikel_721217.svd
Dollarns fall
Deutsche Bank har också precis släppt en prognos för hur världsekonomin kommer att utvecklas nästa år. Nu är det en gammal konservativ bank som inte räknar med att saker och ting förändras så snabbt, och de tror att världekonomin kommer att tuffa på med en tillväxt på omkring 4,5%. De räknar också med att dollarns fallande värde kommer att hejdas och stiga i värde i förhållande till Euron eftersom vi befinner oss i slutet av den historiska cykeln på sju år då dollarns historiskt sett börjar stiga i värde. Problemet är bara att det här är inte en normal period i världshistorien och vi kan inte använda den gamla vanliga kartan för att orientera oss. Vi har nu kommit, eller står precis inför att gå, in i en period av oljebrist. Detta är väldigt dåliga nyheter för världsekonomin eftersom olja har varit smörjmedlet som har gjort alla moderna transaktioner möjliga. Stagnerande eller rent av minskat energiutbud innebär
följaktligen att fundamentet för ekonomisk tillväxt har tagits bort. Möjligen kan världsekonomin effektivisera energianvändningen i någon grad så att ekonomin fortsätter att utvecklas i vanlig takt under några år, men jag har mina dubier.
Om nu fastighetspriserna i USA fortsätter att falla, och det finns inget som tyder på att de skulle stiga i värde, kommer Federal Reserve att fortsätta att sänka styrräntan för att avvärja en veritabel recession, med resultatet att dollarns värde kommer att fortsätta falla. En sådan politik är som att be om problem med inflation, och jag fruktar att inflationen kommer upp i tvåsiffriga tal under 2008. Det är här som Deutsche Banks analys blir riktigt intressant. De skriver bl. a.:
"U-länder som för fastkurspolitik gentemot dollarn står inför en problematisk situation ifall de utan att reagera importerar pengapolitiska lättnader från USA som endast är avsedda att bekämpa aktuella problem i den amerikanska ekonomin."
Eftersom de här u-länderna har väldigt höga tillväxttal så är det inte lättnader i pengapolitiken som behövs utan tvärsom åtstramningar. Risken är alltså uppenbar att Kina kommer att importera inflation från västvärlden nästa år. Ett annat problem som de står inför är att utländska investerare placerar sina pengar i framför allt aktier, dels p.g.a. kursstegringspotentialen, dels p.g.a. att kunna casha in den vinst som finns att få i och med att valutan är kopplad till dollarn.
Rapporten fortsätter:
"I flera u-länder tecknar sig konturerna av aktiebubblor med orealistiska kurser som inte längre baserar sig på vinst- eller tillväxtpotential. Resultatet kan bli en allvarlig börskrasch som så ofta tidigare inträffat då ett stort antal investerare tillsammans lämnar marknaden. Många av U-länderna står dessutom inte rustade mot den här typen av kapitalflykt".
Min och Deutsche Banks prognos är alltså att det inte bara är västvärlden som står inför problem utan även Kina och Indien. Den globala festen verkar vara på upphällningen. Att i ett sådant läge skriva en artikel som Gregory Clark är så nära oansvarigt man kan komma.Pressmeddelande om världsekonomirapporten från Deutsche Bank:
http://www.db.com/presse/en/content/press_releases_2007_3731.htm
Gregory Clarks artikel i The Sacramento Bee:
http://www.sacbee.com/110/story/585637.html
Tidsskriften Analys & Kritik tar upp finanskrisen som bottnar i fastighetsbubblan i USA:
http://www.analyskritik.press.se/ekonomi/Globalafinanskrisen/Fastighetsbubblorna.htmKeld Louis Pedersen skriver i danska Jyllands-posten (ej online)
fredag 28 december 2007
Skotten i Rawalpindi
Säg sedan att Pakistanska terrorister spränger en koordinerad serie av kärnbomber i Tel Aviv, Rotterdam, Baltimore och Las Vegas. Västvärldens befolkningar skulle naturligtvis utkräva hämnd, men med den nuvarande regeringen i USA skulle utrymmet för genomtänkta motåtgärder vara väldigt litet. Ett amerikanskt anfall på Pakistan skulle i sådant läge inte vara otänkbart och med detta en klart ökad risk för en utvidgning av konflikten till angränsande Iran. Både kineser och ryssar med energiintressen i Iran skulle naturligtvis inte sitta stillatigande vid sidolinjen utan söka sätta stopp för det som i deras ögon är amerikanska expansionsplaner.
Jag vet att det här scenariet kanske inte är det mest realistiska. Även om det kommer en islamistisk regering till makten i Pakistan så är ledarna förhoppningsvis inte sinnessjuka. Förhoppningsvis kommer även den här stormen att dra över utan någon större skada, men jag undrar om de inte tänker tankar i den här riktningen i Whitehall och i det amerikanska State Department just nu.
"Every kind of people":s blogginlägg:
http://everykindapeople.blogspot.com/2007/12/en-gemensam-nmnare.html
Krutdurken Pakistan
Bertil Lintner skriver i Svenska Dagbladet:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_720353.svd
torsdag 27 december 2007
Pakistan och kärnvapen
Ett kärnvapenbestyckat Pakistan är illa nog, ett Pakistan som dessutom är styrt av islamistiska fundamentalister är nära nog en mardröm. Några av de här fundamentalisterna skulle utan tvekan vilja skicka ett par bomber till Indiens stora städer. Håll tummarna och be att USA:s pengar och inflytande lyckas förhindra att det går illa på riktigt.
Säfflemannen kommenterar på sin blogg:
http://safflemannen.se/?p=351#comments
Jenny Nordberg skriver i SvD om hur hon kom till Pakistan med Benazir Bhutto tidigare i höstas:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_511351.svd
Professor Sten Widman kommenterar i DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=728310
Artikel på CNN om de amerikanska kommentarerna:
http://edition.cnn.com/2007/POLITICS/12/27/us.pakistan.ap/index.html?iref=mpstoryview
Tågnyheter
onsdag 26 december 2007
Rysslands oljepengar
Notis i DN om ryska kränkningar av danskt luftrum:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=727929
Per Ahlin skriver om Putin:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=577&a=727305
tisdag 25 december 2007
Framsteg med Litiumbatterier
Silikum som finns i batterier sväller när de absorberar positivt laddade litiumjoner under laddning. Sedan krymper silikumet ihop under användning alltmedan litiumet blir dränerat från silikumet. Den här expansions/krympningscykeln leder till att silikumet (vilket ofta är i form av partiklar eller en tunn film) pulveriseras, vilket försämrar kapaciteten på batteriet.
Cuis batteri löser det här problemet med nanoteknolgi. Litiumet är lagrat i en "skog" av små nanovajrar av silikum, alla med en diameter på en tusendel av ett vanligt ark papper. Nanovajrarna blir fyra ggr större när de tar upp litium, men tvärtemot vanliga silikumprodukter, går de inte sönder.
Detta kan potentiellt leda till att batterierna i elektriska bilar får högre kapacitet.
Artikel i Stanford Newsservice:
http://news-service.stanford.edu/news/2008/january9/nanowire-010908.html
PEMEX
Mexikos energiminister sade i förra veckan att deras produktion av olja de första 11 månaderna av året i genomsnitt var 3,09 miljoner fat vilket är en minskning från deras maximala oljeproduktion på 3,38 miljoner fat i 2004. Det enorma Cantarell-fältet i Mexikanska golfen har sett sin produktion gå ned till 1,3 miljoner fat om dagen jämfört med ett maximum på över 2 miljoner fat för tre år sedan. I en väldigt snar framtid kommer det här utvecklingen att gå upp för aktörerna på världens petroleumbörser. När den dagen kommer tycker vi nog att 95$ fatet egentligen var ganska billigt.
ASPO-USA:s nyhetsbrev från den 24 december:
http://www.energybulletin.net/38629.html
måndag 24 december 2007
Ryanair
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_714983.svd
Muslimer i Tyskland
Artikel i Der Spiegel:
http://www.spiegel.de/international/germany/0,1518,524883,00.html
söndag 23 december 2007
Israelkritik och antisemitism
Blogginlägg av Jinge:
http://jinge.se/index.php/mellanostern/antisemitismen-okar.htm#comment-135550
Mina egna kommentarer:
http://reflexions-of-red.blogspot.com/2007/11/israel-och-palestina.html
Dagens citat
Ole Bang Nielsen i danska Berlingske Tidende om nya kandidatstäder till Europas huvudstad när Bryssel är på väg att förlora i betydelse.
Räkna inte ut Republikanerna!
Just nu så är det två kampanjer som har medvind i seglen: Mike Huckabees och Barack Obamas. Huckabee, baptistpastor från Arkansas, talar till den kristna högern och framstår som ett trovärdigt alternativ till Giulinai som har varit gift tre gånger och även visat sig vara mjuk i abortfrågan. En annan svensk analys kommer från frilansjournalisten Martin Gelin som skriver en artikel i Sydsvenskan. Även om han inte tar till sig Mike Huckabees socialkonservativa budskap, gör han oss dock tjänsten att inte räkna ut Republikanerna. Det kommer att bli ett väldigt spännande 2008.
Martin Gelin artikel på kultursidorna i Sydsvenskan:
http://sydsvenskan.se/kultur/article288373.ece
Per T. skriver också i Sydis:
http://sydsvenskan.se/opinion/pertohlssonkronika/article289351.ece
Dick Erixons senaste blogginlägg om presidentkandidaternas julreklam:
http://www.erixon.com/
lördag 22 december 2007
Dyrare kaffe
TT:s telegram i Dagens Nyheter:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=727478
Blogginlägg av Swenglishman:
http://swenglishman.blogspot.com/2007/12/coffee-last-affordable-vice-but-not-for.html
Föredrag av Paul Krugman.
Intervjun med Paul Krugman på YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=4XhvG_fD0HA
Tolerans och petroleum
Enligt en undersökning från Ernst & Young så är utlänningars inverkan på ekonomin mestadels positiv, står det att läsa i The Daily Telegraph. Utlänningarna har visserligen tagit en stor del av de jobb som skapats i Storbritannien under senare år, men har samtidigt hjälpt till att hålla inflationen nere eftersom de i genomsnitt har upp emot 40% lägre lön. Det är svårt att helt jämställa svenska och brittiska förhållanden men jag tror att liknande slutsatser kan dras här hemma.
Alla ekonomiska faktorer pekar alltså på att invandringen är positiv för Sverige som helhet. Så varför finns det så stor misstro mot utlänningar? Svaret verkar finnas i mänsklig psykologi. Vi behöver alla bli påminda om basala fakta för att inte trilla dit. Skriver inte tidningarna positivt om invandring hemfaller vi gärna i våra vanliga tankar. Människan är ett flockdjur som först och främst tar hand om sina egna och det här kommer dessvärre att bli väldigt tydligt under kommande år när resurserna blir mindre. Jag ser det som så att perioden av tolerans når sin kulmen med oljan och bara kommer att bli mindre och mindre framöver.
TT-telegrammet om språkkrav i Enköping i dagens DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=727370
The Daily Telegraph skriver om invandring i Storbritannien:
torsdag 20 december 2007
Jullov
Tomater och rovor
En ekologistisk misstro mot internationell handel lyfts med andra ord fram som klimatsmart, och detta på nyhetsplats. Bäst för miljön vore tydligen om vi alla klarade oss genom vintern på svenska rovor i stället för att köpa spanska tomater.
Jag förstår vad det är hon försöker säga: Varför ge sig på att reglera marknaderna när de nu fungerar så bra? Det finns bara ett litet problem. Om fem-tio år kommer produktionen av olja, som har gjort den internationella handeln möjlig, att vara lägre än vad den är idag och kosta betydligt mycket mer. Eftersom globaliseringen i mångt och mycket är beroende av billig energi betyder detta samtidigt att den kommer att upphöra som fenomen. I en väldigt nära framtid kommer vi helt enkelt att vara tvungna att köpa lokalproducerade grönsaker. Jag lovar att hon kommer att längta efter sina spanska tomater.
Paulina Neudings blogginlägg:
http://blogg.svd.se/ledarbloggen?id=5524
Artikel i The Guardian om matbrist-redan nu:
http://www.guardian.co.uk/china/story/0,,2221372,00.html
Heder åt Svenskan!
Själv har jag skrivit om det här tidigare men det tål att upprepas. Alla militära stormakter betraktar energi och dess tillhörande infrastruktur som ett nationellt säkerhetsintresse. Vad det här betyder är det också skall försvaras med militärmakt om så krävs. Eftersom det här rör sig om en gasledning som skall gå i svensk ekonomisk zon bara 50km från Gotland ligger det definitivt i Sveriges intresse att den inte blir av.
Barbro Hedvall i DN skriver om en undersökning som Sveriges Radios Ekoredaktion har låtit göra. 72% av ledamöterna i riksdagen är negativt inställda till gasledningen men det här är inte en fråga för riksdagen utan för regeringen. Regeringen har sagt att de minsann skall pröva gällande lagar och regler på området och göra en ordentlig miljöprövning. Det verkar följaktligen inte som om Nord-stream, firman som skall bygga ledningen, kommer att möta alltför hårt svenskt motstånd. I stället för äggkoppen Fredrik Reinfeldt skulle jag vilja se en svensk motsvarighet till Margret Thatcher. Det närmaste vi kommer i den svenska debatten verkar vara Maria Abrahamsson i Svenska Dagbladet.
Rutger Palmstierna skriver på Brännpunkt i Svenska Dagbladet:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_703567.svd
SvD:s ledarblogg:
http://blogg.svd.se/ledarbloggen
Barbro Hedvalls signerade krönika i Dagens Nyheter:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=577&a=725691
Mitt eget inlägg om gasledningen:
http://reflexions-of-red.blogspot.com/2007/12/den-ryska-bjrnen-sover-ltt.html
onsdag 19 december 2007
Transplantera bakteriefloran i dina tarmar!
http://scienceblogs.com/aetiology/2007/12/fecal_transplants_to_cure_clos.php
via Andrew Sullivan:
http://andrewsullivan.theatlantic.com
Vad annat kan de göra?
Oppositionen försöker nu sko sig på detta, och David Cameron, Toryledaren, sa igår att det "regeringens handlande är en katastrof för Storbritannien" och att "de två orden kompetens och labour inte längre kan användas i samma mening", men vad skall regeringen göra? Lämna allt till marknaden och låta banken gå i konkurs med allt vad det innebär för folk som har sparat i ett helt liv? Nej, det duger inte. Det enda staten kan göra i ett sådant läge är att garantera lånen
i en övergång för att sedan göra sig av med bankverksamheten fortast möjligt.
Artikeln i The Daily Telegraph:
http://www.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2007/12/19/nrock119.xml&CMP=ILC-mostviewedbox
En notis i E24 från 071213:
http://www.e24.se/branscher/bankfinans/artikel_145755.e24
Höj bensinskatten!
Kanske inför de höjningen med tanke på miljön, men jag tror mera på att regeringen har blivit mer medvetna om hur oljesituationen ser ut i världen. Ingen, inte ens regeringen, har väl undgått att lägga märke till hur oljepriset har ökat under senare tid. Skatter må vara ett trubbigt instrument men är ändå lagstiftarens främsta vapen i kampen mot ett beteende. Bilkörning är i det här sammanhanget ett exempel på detta och de höga skatterna har traditionellt tvingat fram de stora investeringarna på rälsbunden infrastruktur. Problemen med att hela landet skall leva måste sedan lösas med skattelättnader på annat håll. Det får inte bli som i USA med ett tågsystem som Bulgarien skulle skämmas över (för att använda Kunstlers liknelse).
Peter Wolodarskis artikel i DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=577&a=724577
Argumenten för en sänkning av bensinskatten sammanfattas ganska bra av Danne Nordling:
http://danne-nordling.blogspot.com/2006/10/borde-bensinskatten-snkas.html
(...även om jag inte håller med.)
tisdag 18 december 2007
Schlaugs soptipp
-Är Miljöpartiet verkligen ett parti för framtiden?
Birger Schlaugs blogginlägg:
http://schlaug.blogspot.com/2007/12/backspegel-3-slvalet-var-inget-slval-fr.html
Avskaffa Ingves!
När svenskarna säger nej till den europeiska valutan så säger de ju faktiskt nej till något som de redan har gått med på. I det medlemsavtal som underskrevs 1994 var det inskrivet att Sverige också skulle vara medlemmar i en framtida europeisk valuta. Detta lyckades det politiska etablissemanget med ett märkligt krumbuktande slingra sig ur och vi fick den famösa folkomröstningen 2003. För mig är det helt obegripligt hur svenskarna kan säga nej. Vilka pengar som finns i plånboken borde vara sekundärt för de flesta, men ytterst handlar det europeiska projektet ju om fred och ekonomisk utveckling och samarbetet har också varit väldigt lyckosamt. Det finns väl ingen idag som kan föreställa sig ett krig mellan Europas stormakter. För Sverige som är ett litet exportberoende land i Europas utkant borde det här vara väldigt klart.
Om vi sedan ser närmare på de krafter som är i rörelse just nu med en värld vars oljeproduktion precis har eller i alla fall snart kommer att nå sin kulmen och med detta en allt svagare dollar är det svenska beslutet än mer obegripligt. Avskaffa Riksbanken och bli fullvärdiga medlemmar i hela det europeiska projektet!
Henrik Brors notis i DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=725830
måndag 17 december 2007
Huspriser, inflation och olja
Det står också klarare att Federal Reserves, Europeiska Centralbankens och Bank of Englands
beslut under senare tid att öka likviditeten i det finansiella systemet har drivit på inflationen och varit en bidragande orsak till det ökande oljepriset. OECD ekonomierna har länge sett ut att vara immuna mot de skenande oljepriserna men det kommer inte att förbli så. I USA ökade produktionspriserna med 34 % i förra veckan p.g.a. ökande oljepriser och de europeiska ekonomierna gick på en liknande smäll. Centralbankerna världen över måste tänka sig för både en och två gånger innan de sänker styrräntan för att rädda ekonomierna. Om de fortsätter på den inslagna vägen så blir problemen möjligen bara värre.
Det är tydligt att väldigt få bedömare gör en koppling mellan Peak Oil och finanskrisen på samma sätt som det är väldigt få som ser ett samband mellan den globala uppvärmningen och Peak Oil men det kommer att stå klart för framtida historiker att Peak Oil är den enskilt viktigaste händelsen i början av 2000-talet. Finansmarknaderna fungerar i stort sett på förväntningar om det som komma skall, men hur kommer de att reagera den dagen då det går upp för folk i allmänhet att det inte kommer mer? Min gissning är att vi får se ett klassiskt flockbeteende som tangerar dumheten, men jag har ingen kristallkula. Vad som händer härnäst måste betraktas som outforskat territorium.
Per Lindwall skriver om finanskrisen på E24:
http://www.e24.se/branscher/bankfinans/artikel_153213.e24
Steven Roach skriver om samma sak i New York Times:
http://www.nytimes.com/2007/12/16/opinion/16roach.html?_r=1&oref=slogin
Tom Whipples och ASPO USA:s veckobrev från den sjuttonde december:
http://www.aspo-usa.com/index.php?option=com_content&task=view&id=276&Itemid=91
Dick Erixon har rätt igen...
Att säga: "ajabaja, så får ni inte göra, men här har ni våra miljarder", är knappast en handlingslinje som minskar terrorismen.
Dick Erixons blogginlägg:
http://www.erixon.com/2/blogg071223.htm#2
Gunilla Carlssons och Carl Bildts Brännpunktsinlägg i SvD:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_693023.svd
Maud Olofsson och etanol
Hela etanolsatsningen är enligt mig en skimär eftersom vi bortser från det enkla sambandet att etanol egentligen inte är något annat än ett oljederivat. För att få fram de spannmål som krävs för produktionen av etanol blir vi tvungna att investera energi. Utbytet av energi i förhållande till hur mycket vi får ut, det som på engelska kallas EROEI, är faktiskt negativt för etanol och eftersom den investerade energin i praktiken handlar om fossila bränslen är etanol i stort sett bara ett petroleumderivat.
Enligt en rapport för det amerikanska energidepartementet som kom ut i februari 2005 kommer det att ta 20 år av massiva motåtgärder för att motverka den oljebrist som obönhörligen kommer de närmaste åren. Rapportens huvudförfattare, Robert Hirsch, föreslår enorma projekt som att omvandla kol till bränsle enligt den så kallade Fischer-Tropsch processen, bränsleeffektivare fordon och utvinnande av s.k. "tunga oljor" med högt svavelinnehåll, etc om effekterna inte skall bli förödande för hela världsekonomin. I det här perspektivet kommer dagens oljepris på mer än 90$ fatet att verka otroligt billigt och påminna oss om "den gamla goda tiden".
Intervjun med Maud Olofsson i DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=725386
Den berömda Hirsch rapporten:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hirsch_report
Personalist skriver på sin blogg:
http://personalist.wordpress.com/2007/12/17/trafiken-och-korna-ar-varst/
söndag 16 december 2007
Odenbergs klagan
-Var det inte därför som han avgick?
Mikael Odenbergs debattartikel i DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=725172
Säfflemannens blogginlägg:
http://safflemannen.se/?p=235
Bali
Att den globala uppvärmningen är ett problem är det nog inte många som ifrågasätter, men konsekvenserna av ett varmare klimat är högst osäkra. För oss här i nordeuropa ser det ut som om en smältning av isen i Arktis kommer att leda till ett kallare klimat eftersom strömmarna i Nordatlanten kommer att påverkas. Alarmerande rapporter om avstannande Golfströmmar bör dock tas med en nypa salt eftersom felmarginalen i beräkningarna är alltför stora. Utan att vara någon expert i hydrodynamik kan jag från ett vetenskapligt perspektiv se att när stora ismängder smälter kan det få stora inverkningar på strömmarna i världshaven. Exakt hur den globala uppvärmningen kommer att uppvägas av ett sådant kallare klimat är dock väldigt svårt att förutse.
Det är också högst osäkert om folk i allmänhet verkligen är intresserade av att göra personliga eftergifter för att rädda klimatet. Enligt en undersökning från den tyska nyhetskanalen N24 tyckte 79% av de tillfrågade att Tyskland gjorde för mycket för klimatet. Samtidigt slår billigflyget nya rekord och försäljningen av bilar i världen bara ökar. Detta måste ses i perspektiv av att vi under hela efterkrigstiden har levt i en unik period med fossila bränslen som har varit både billiga och i överflöd. För klimatets del är det bra att den här perioden kommer till ett slut. Att tala om för fattiga människor i Kina och Indien att de inte kan ha samma standard som vi här i västvärlden går helt enkelt inte.
Susanna Baltscheffskys artikel i SvD:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_690341.svd
PJ Anders Linders ledare i SvD:
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_691325.svd
Per T Ohlssons ledare i SDS:
http://sydsvenskan.se/opinion/pertohlssonkronika/article287561.ece
fredag 14 december 2007
Iran, Ryssland och geopolitik
Det hela rör sig naturligtvis om inflytande om vem som skall ha kontrollen över de enorma oljerikedomarna som finns i Iran och Mellanöstern. Hela det här området som Zbigniew Brzezinskij kallar "Det stora schackbrädet" är väldigt viktigt ur ett geopolitiskt perspektiv. Det handlar inte så mycket om att lägga beslag på fyndigheterna för egen hand som att kunna kontrollera vem som ska få tillgång till dem. Den som kontrollerar oljekranen kontrollerar också världen. I det här perspektivet är både Ryssland och Kina lika goda kålsupare som USA som fram till nu har haft hegemoni i att kontrollera utförseln av petroleum från Persiska Viken, och faktiskt också delat med sig frikostigt till sina Europeiska allierade. EU som själv inte har någon militär styrka att tala om har i det här sammanhanget åkt snålskjuts på Amerika och amerikanska intressen har i mångt och mycket också blivit europeiska intressen.
Eftersom de politiska vägarna för Bush-administrationen att attackera Iran numera tycks blockerade verkar det som om både Kina och Ryssland ser att chanserna till ökat inflytande i området är större än någonsin. Snacket om kärnvapen är och har alltid varit en skimär. Om världen kan tåla ett kärnvapenbestyckat Pakistan klarar vi också av att hantera ett nukleärt Iran. Det rör sig först och främst om vilken värld vi vill ha i framtiden och frågan är då på vems sida vi vill stå i en sådan multipolär värld: Ett fascistiskt Ryssland, ett psykotiskt Kina eller ett demokratiskt och frihetsälskande USA? För mig är valet ganska lätt.
Ilan Bermans blogginlägg på The American Spectator:
http://www.spectator.org/blogger.asp?BlogID=9830
Telegrammet på China Daily som talar om Kinas avtal med Iran 2004:
http://www.chinadaily.com.cn/english/doc/2004-10/31/content_387140.htm
tisdag 4 december 2007
Tyskland, Frankrike och Storbritannien
måndag 3 december 2007
Petrodollar
Till sist lyckades USA dock med konststycket att övertala OPEC-länderna att denominera oljan i dollar och den blev därefter världens reservvaluta och har så varit i mer än trettio år. Nu kan det tyckas att det inte spelar så stor roll i vilken valuta världen denominerar petroleum i, men ingenting kan vara mer felaktigt. Eftersom petroleum är en så pass viktig produkt som har med ett lands välstånd och överlevnad att göra är det i verkligheten så att den centralbank där oljan är denominerad i utan vidare kan öka penningmängden för att betala, och göra detta utan att det medför ett ökat inflationstryck. Detta fungerar precis därför att oljan är så viktig och att i stort sett alla länder i världen behöver den. Om Sverige exempelvis ska köpa olja av Norge så kan vi inte bara använda våra egna valutor utan vi måste ta omvägen över den amerikanska centralbanken som i sin tur naturligtvis drar nytta av situationen och ställer medel till rådighet i utbyte mot norska och svenska kronor. På liknande sätt har USA:s centralbank kunnat trycka oändliga mängder "pengar" för att finansiera sitt budgetunderskott och samtidigt skydda sig mot inflation.
Detta har fungerat väl i trettio års tid, men systemet är nu på väg att bryta samman. Det finns naturligtvis inte bara ett skäl till detta utan är som så ofta en kombination av faktorer. Ett av skälen är att den finansiella oron har medfört en ökad risk för en recession i USA. Detta har satt Federal Reserve och Ben Bernanke i den obehagliga situtionen att välja mellan högre och lägre styrränta i ett läge där energipriserna eskalerar och följaktligen leder till ökat inflationstryck. Enkelt uttryckt kan man säga att en högre styrränta medför att fler människor sparar i obligationer vilket i sin tur stärker valutan och tvärsom en lägre styrränta medför mindre sparande i obligationer vilket följaktligen leder till en svagare valuta. Den amerikanska centralbanken Federal Reserve ser i nuläget ut att prioritera en lägre styrränta vilket obönhörligen leder till en svagare dollar. En svagare dollar medför dock ökad press från de oljeexporterande länderna att denominera petroleum i andra valutor än just dollar, och USA:s unika kapacitet att kunna finansiera hela sin enorma konsumtion bara genom att öka penningmängden är på väg att försvinna. USA:s särställning i världsekonomin är på väg mot sitt slut och nästa president kommer att se att en ökad budgetdisciplin blir nödvändig. Om amerikanerna är redo återstår att se.
Min egen sammanfattning:
http://reflexions-of-red.blogspot.com/2007/11/intervju-med-william-clarke.html
William Clarkes (enligt honom själv) ödmjuka websida:
http://www.petrodollarwarfare.com/
Lars-Georg Bergkvist skriver i Svenska Dagbladet:
http://www.e24.se/branscher/bankfinans/artikel_125283.e24
Dagens citat
"...en programledare i Göteborgsprogrammet Kvällspasset ville legalisera marijuana i fredags kväll. Sen drog man en ordvits och spelade hiphop. Jag har visserligen bott i Göteborg i ett år, men ibland tror jag ändå att stan inte finns på riktigt. Att Göteborg bara är ett skämt som någonstans gick för långt."
söndag 2 december 2007
Oppositionens problem
http://sydsvenskan.se/opinion/pertohlssonkronika/article284118.ece
Ryssland, Tyskland och Sverige
Lena Hennels intervju med Gerd:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_650533.svd
lördag 1 december 2007
Den ryska björnen sover lätt
”Vad innebär det till exempel för det politiska läget runt Östersjön att Ryssland äger och driver en transportlinje för en strategisk råvara, att Moskva har sagt att dess Östersjömarin kommer att spela en viktig roll i skyddet av denna ledning, att ledande stater i EU blir beroende av Moskva för sin energiförsörjning, att gasledningen medför ett närmande mellan Moskva och Berlin och att frågan redan nu håller på att splittra EU-länderna i området i två läger?”
Rysslands agerande är djupt oroande. Kristian Gerner, professor i historia vid Lunds Universitet, har i Expressen varnat för att landet är på väg att bli en fascistisk diktatur. Ryssland betraktar i likhet med USA energiråvaror som sitt viktigaste säkerhetsintresse, och dess militär kan mer eller mindre betraktas som en skyddsverksamhet för dess infrastruktur på energiområdet. Det betyder enkelt uttryckt att de är beredda att använda militära medel för behålla kontrollen av olje- och gasledningar. Hela deras agerande gentemot exempelvis republikerna i Centralasien måste ses i ljuset av detta.
Inom EU finns det dessvärre ingen gemensam politik på energiområdet, något som på sikt måste till om vi skall kunna ha någonting att säga emot när Ryssland alltmer använder energin som påtryckningsmedel. Det finns tyvärr en enorm naivitet gentemot Ryssland inom de Europeiska och i synnerhet den nuvarande svenska regeringen. Försvarsminister Odenbergs avgång i augusti har ytterligare försvagat de balanserande krafterna och regeringens krumbukter med miljöprövning av gasledningen är bara det senaste i raden av undfallanden som påminner mer om Chamberlains tal om ”Fred i vår tid” än om Churchill.
Den svenska regeringen kan inte stå handfallna när den ryska björnen är på väg att vakna och svenska intressen måste bevakas. Det duger inte att stoppa huvudet i sanden och hoppas på att problemen försvinner. Historien har lärt oss att det gör de väldigt sällan.
Thomas Gürs ledarkrönika i Svenska Dagbladet:
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_649063.svd
Kristian Gerners debattartikel i Expressen:
http://www.expressen.se/1.479398
fredag 30 november 2007
Bryt mer uran i Norrland! (forts.)
http://gronarealisten.blogg.se/1196340048_mail_till_uppdrag_gra.html
Debattartikel?
http://www.erixon.com/2/blogg071202.htm#30
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_644817.svd
Israel och Palestina
Angående den här konflikten så låt oss konstatera följande:
1/. Israel är ett litet demokratiskt land som är omgivet av flera stora och ofta blodiga diktaturer.
2/. Konflikten rör ett relativt begränsat territoriellt område.
3/. Det finns en stor intern opposition i Israel mot den förda politiken.
4/. De Palestinska områdena är tudelade i Västbanken och Gaza-remsan. På Västbanken styr Fatah-rörelsen och i Gaza styr organisationen Hamas. Hamas erkänner inte Israels rätt att existera.
Ovanstående är objektivt, och mina egna åsikter är som följer:
När svenska debattörer och bloggare börjar hänvisa till att Hamas också borde få sin röst hörd i förhandlingarna med Israelerna med hänvisning till att de är demokratiskt valda är det min bestämda uppfattning att det är omöjligt att ta de här människorna till förhandlingsbordet. Så länge de skickar terrorbomber in på Israeliskt territorium och inte ens erkänner Israels rätt att existera så undrar jag vad för resultat som kommer att komma ut.
En av de bästa svenska kolumnisterna är enligt mig Per T. Ohlsson i Sydsvenskan. Han skriver så här i sin senaste krönika:
Rimligen påverkar attityder av det slaget synen på Israel i Europa, där landet ofta placeras i en ondskefull klass för sig. Israel begår övergrepp och skall kritiseras för det. Men proportionerna saknas. Hundratusentals döda i Darfur. Politiskt orsakad massvält i Nordkorea. Terror och misär i Zimbabwe. Allt förbleknar när Israel griper till vapen.
Det är det hög tid att sluta utmåla Israel som den stora Satan och börja diskutera Palestinafrågan litet mindre bombastiskt.
Michael Winiarskis artikel i DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=719871
Per T. Ohlssons krönika i Sydsvenskan:
http://sydsvenskan.se/opinion/pertohlssonkronika/article282296.ece
Visdomsord
Hänvisning: Matt Savinar
torsdag 29 november 2007
Kina kontra västvärlden...
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601080&sid=aaySDHyRWwxE&refer=asia
Bryt mer uran i Norrland!
Baserad på denna i och för sig undermåliga rapport gick journalisterna vidare och började tala om den svenska dubbelmoralen när det gäller uranbrytning och samtidig ökad effekt på de svenska kärnkraftverken. Här får jag säga att de var en poäng på spåren om än från en annan utgångspunkt. Journalisten i reportaget, Johan Zachrisson Winberg, intervjuade ett flertal kommunpolitiker som alla var motståndare till uranbrytning i den egna kommunen. Detta är den svenska versionen av det berömda NIMBY fenomenet (Not In My BackYard), som är så olyckligt. Det är väl alldeles självklart att kärnkraft inte kan vara någon permanent lösning, men som övergång till ett samhälle som bygger på förnyelsebara energikällor är det oundgängligt. Att köpa dyr uran utomlands är inte önskvärt och därför bör Sverige bryta det uran som finns i Norrland. I valet mellan att förstöra några fjäll där ingen bor och att frysa om vintern kommer att bli väldigt lätt mycket snarare än vi tror.
Uppdrag granskning från igår på webben:
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=984098
onsdag 28 november 2007
Gloom and doom...
En annan är från den Holländska radion och är med Michael Klare som är konfliktforskare vid Amherst Universitetet i New Hampshire, USA. Han talar om petroleum, inte bara som en energikälla, men också som strategisk produkt och källa till konflikt. Sanningen är den att olja har med ett lands överlevnad och ekonomiska vällevnad att göra. Så den som kontrollerar flödet av olja har en enorm makt i världen och han tillämpar det här resonemanget på USA:s roll i Persiska viken. Klares bok "Blood and Oil" är väl värd att läsa, och hör nästan till grundkursen till studier om petroleums roll i geopolitiken.
Matt Simmons på NPR:
http://wamu.org/programs/dr/07/11/26.php#18055
Michael Klare på Holländska radion:
http://download.omroep.nl/rnw/smac/cms/earthbeat_en_071122_44_1kHz.mp3
Hans bok "Blood and Oil":
http://www.amazon.com/Blood-Oil-Consequences-Dependency-Petroleum/dp/0805079386/ref=pd_bbs_1?ie=UTF8&s=books&qid=1196244545&sr=8-1
Min egen version av upptrappningen i Iran:
http://reflexions-of-red.blogspot.com/2007_10_01_archive.html
Vad är det här?
http://edition.cnn.com/2007/WORLD/africa/11/27/sudan.bears/index.html
tisdag 27 november 2007
Europa kontra Kina
Den här lilla kontroversen illustrerar tydligt den begynnande irritationen som västerländska politiker, tjänstemän och i viss mån även journalister har med Kina. James Fallows, The Atlantic Monthlys lysande reporter, bor numera i Peking och att läsa hans blogg är en sällsam upplevelse. Även om han aldrig skulle drömma om att racka ned på Kina i sina artiklar får sig läsaren en delvis annan historia till livs i bloggen. Här lyser hans irritation med kinesisk mentalitet och förd politik igenom på ett helt annat sätt. Många andra med personliga erfarenheter av kinesiska chefer har berättat för mig att det svåraste med att jobba med kineser har varit att säga ja till allt det som chefen säger. Detta ligger dock i den kinesiska mentaliteten och en etniskt kinesisk man eller kvinna skulle aldrig drömma om att ifrågasätta någonting inför chefen. På detta vis påminner japansk och kinesisk mentalitet mycket om varandra. Om sina öden och äventyr i ett japanskt företag berättar Amélie Nothomb träffsäkert i boken "Stupeurs et tremblements".
Kina förändras dock väldigt fort och det är en stor mentalitetsskillnad på de människor som växte upp under Kulturrevolutionen jämfört med dem som blev födda tio år senare. Medan den äldre generationen har känt av de extremt svåra förhållandena som rådde under Kulturrevolutionen ser på arbete som sin enda frälsning har den nyare generationen ett mera avspänt förhållande till arbete. Detta betyder dock inte att de skulle vara mindre våldsamma. Tvärsom, Kinas nya självsäkerhet även på det militära planet blev tydligt demonstrerad för ett par veckor sedan under en amerikansk flottövning i kinesiska sjön då en kinesisk U-båt plötsligt dök upp på klart avfyrningsavstånd från ett amerikanskt hangarfartyg.
I en värld med sinande naturresurser kommer spänningarna mellan världens stora bara att öka. Det är kanske i dagsläget otänkbart med ett fullskaligt krig mellan Västvärlden och Kina, men det här kan ändra sig väldigt fort. Både bland Européer och Amerikaner ser vi redan nu tecken på att tålamodet med Kina börjar ta slut. Hur förhållandet kommer att gestalta sig i en värld som har kommit betydligt längre ned längs Hubberts kurva är väldigt svårt att förutse.
Jane Macartneys artikel i Times:
http://business.timesonline.co.uk/tol/business/industry_sectors/consumer_goods/article2950687.ece
James Fallows blogg:
http://jamesfallows.theatlantic.com/
Amélie Nothombs "Stupeurs et tremblements":
http://www.amazon.fr/Stupeur-Tremblements-Am%C3%A9lie-Nothomb/dp/2253150711/ref=pd_bbs_sr_2?ie=UTF8&s=books&qid=1196153240&sr=8-2
Matthew Hickleys rapport i Daily Mail:
http://www.dailymail.co.uk/pages/live/articles/news/worldnews.html?in_article_id=492804&in_page_id=1811
måndag 26 november 2007
Primärvalen i USA
Att detta tänkande får betraktas som ett önsketänkande blir väldigt tydligt när jag läser Dick Erixons vassa bloggkommentarer. Han säger bl. a. att den Republikanske kandidaten Rudy Giuliani i flera delstater leder över Hillary Clinton, och att det är alltför tidigt att räkna ut republikanerna så här ett år före presidentvalet. Kriget i Irak och den dåligt skötta ockupationspolitiken har naturligtvis försvagat den sittande Presidenten, men det är att komma till förhastade slutsatser att säga att amerikanerna skulle vara emot kriget. Det de inte gillar är att förlora. Giuliani står inte för någon radikalt annorlunda politik än George W. Bush utom i några i USA ganska kontroversiella frågor som samkönade äktenskap och aborter. Därför tror jag inte att en potentiell republikansk Presidentkandidat Giuliani skall räknas bort utan ses som ett reellt hot mot den Demokratiska motsvarigheten.
Sedan är problemet med Hillary Clinton i första hand att hon polariserar den demokratiska väljarkåren alltför mycket. Jag förstår att detta är svårt för européer att ta till sig, men då glömmer vi bort den roll hennes makes utomäktenskapliga affärer i Vita Huset har spelat. Anledningen till att hon har problem i väljarkåren är att hon helt enkelt inte lämnade sin make när den här historien utspelade sig. DN:s Per Ahlin lyfter även fram ett annat problem och det är att hon faktiskt som Senator röstade för en invasion av Irak 2003. Hennes ståndpunkter kommer säkerligen användas mot henne som att vara lika velande som John Kerrys 2004. Hur hon samtidigt skall dra hem merparten av de amerikanska trupperna från Irak, samtidigt som hon vill ha kvar de Amerikanska baserna i landet, och sen också ta i med hårdhandskarna med Iran, är det ingen som vet.
Dessutom är hon långt ifrån självskriven som demokratisk kandidat. Både John Edwards och Barack Obama har ett starkt stöd i flera viktiga delstater. Det är lätt att glömma hur luften gick ur Howard Deans kandidatur efter de inledande primärvalen 2004. Jag måste säga att jag gillar Barack Obama, och ännu mer så efter att ha läst Andrew Sullivans artikel om honom i decemberutgåvan av The Atlantic Monthly. Emot honom lyfts ofta hans relativa oerfarenhet fram och kommentatorerna undrar hur denne relativt unge Senator ska kunna leda landet. Som motargument drar Sullivan fram hans ansikte. Hans far var en afrikansk-amerikan som hade vuxit upp i Indonesien och på Hawaii, och Obama har betydligt större möjligheter att leda ett enat land än en polariserande Hillary Clinton. Han har dessutom talat om att det inte finns något blått och rött amerika utan bara ett Förenta Staterna, och han var tydlig motståndare till kriget i Irak redan innan invasionen. I mitt tycke är han den som är bäst lämpad att leda USA.
Per Ahlins artikel i DN i förra veckan:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=577&a=717647
Andrew Sullivans artikel i The Atlantic Monthly:
http://www.theatlantic.com/doc/200712/obama
Dick Erixons blogginlägg:
http://www.erixon.com/2/blogg071104.htm#17
söndag 25 november 2007
Globalisering och ekonomisk utveckling
Ungefär samma sak säger Per Gudmundson när han recenserar Gregory Clarks "A farewell to alms: A brief economic history of the world" på SvD:s ledarblogg. Clarkes resonemang går ut på att det krävs en både dynamisk och stabil politik för att skapa en industriell revolution och han tar som exempel industrialiseringen av England på 1800-talet. När den industriella revolutionen väl har tagit fart är den i stort sett självgående och förmedlar i evighet välstånd till fattiga medborgare. Resonemangen bygger på klassisk ekonomisk teori om att tillbud och efterfrågan är centrala i en marknadsekonomi, men kan inte längre appliceras på en värld med sinande energiresurser, "Post Peak Oil". Känslan av att både Gudmundson och Norberg försöker sig på att uppfinna ägget för att få fram en höna äter sig på.
Den industrialisering som vi har sett från mitten av 1800-talet och fram till våra dagar var först driven av kol för att sedan från 1940-talet och framåt succesivt gå över till olja och naturgas. En stor del av den reduktion i fattigdom som Norberg talar om ett direkt resultat av ökat utnyttjande av petroleumprodukter, något som naturligtvis har varit efterfrågansstyrt. Anledningen till att olja är så bra på att reducera fattigdom är den oerhörda energitäthet som finns i petroleum och att det är det enda energislaget som vi känner till som kan transporteras. Så mycket som 97% av alla jordens transporter drivs av petroleumbaserade produkter, och vad värre är, utan moderna konstgödsel som i väldigt hög grad är utvunna ur naturgas har vi inte en ärlig chans att kunna föda de 6,6 miljarder människor här på jorden. Malthus profetior har inte slagit in än av den enkla anledningen att vi idag har ökat bärförmågan (eng. carrying capacity) på åkrarna flerfaldigt med hjälp av just konstgödsel.
Så vad kommer då att hända när utbudet av petroleum och naturgas oundvikligen börjar sina? Själv tror jag starkt på marknaden och att marknaden har en inneboende kraft att lösa väldigt många problem här på jorden, men problemen med Peak Oil är inget marknaden har en ärlig chans att klara av. Enligt Robert Hirsch, som var huvudförfattare till en rapport på beställning USA:s energidepartement: "Peaking of world oil production: Impact, mitigation & risk management" från 2005, har "världen inte sett ett problem av detta omfång tidigare". På grund av den enorma tröghet som finns i systemet tar det uppemot 20 år med massiva motåtgärder för att ställa om hela infrastrukturen för att klara transportsektorn från oljebrist. I dagsläget, med ett oljepris på nästan 100$, och en väldigt ansträngd utbud/efterfrågan-situation, är vi bara ett par välplanerade terrorattentat på några centrala oljeknutpunkter bort från att ha den värsta oljekris världen har sett. I ljuset av detta står sig Norbergs och Gudmundsons hypoteser om att om bara efterfrågan finns så kommer utbudet också att finnas tämligen slätt.
I veckan var Richard Heinberg inbjuden att tala på "The Soil Association" i London för att hålla ett föredrag om precis de här sakerna. Heinberg är en smula kontroversiell eftersom han har ställt sig bakom några av de konspirationsteorier som finns omkring terrorattackerna den elfte september, men hans budskap är ändå klart: "Världen måste snabbt ställa in sig på att trappa ned på sin energianvändning om vi vill undvika en katastrof". Jag undrar vad de fattiga människorna i Afrika och Sydostasien har att säga om det.
Johan Norbergs debattartikel i SvD:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_627233.svd
och hans bok i pdf-format:
http://www.timbro.se/bokhandel/pdf/9175664917.pdf
Inlägget på Per Gudmundsons blog:
http://gudmundson.blogspot.com/2007/11/rets-film-ges-ny-betydelse.html
och på SvD:s ledarblog:
http://blogg.svd.se/ledarbloggen?id=5406
Gregory Clarks "A farewell to alms":
http://www.amazon.com/Farewell-Alms-Economic-History-Princeton/dp/0691121354/ref=pd_bbs_sr_1?ie=UTF8&s=books&qid=1195984389&sr=8-1
Rapporten "Peaking of world oil production: Impacts, mitigation & risk management"
http://www.netl.doe.gov/publications/others/pdf/Oil_Peaking_NETL.pdf
Artikel The Daily Telegraph om Richard Heinbergs föreläsning på :
http://www.telegraph.co.uk/earth/main.jhtml?xml=/earth/2007/11/22/eaoil122.xml
Artikel i det senaste numret av Time Magazine om oss "Peak Oilers":
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1686824,00.html
lördag 24 november 2007
Regionala skillnader
Ett annat skäl till det nymornade intresset för danska förhållanden måste också tillskrivas Öresundsbron och upptäckten om att Öresundsområdet faktiskt är en tillväxtregion. Regionen leder tillväxtligan 2007 med en tillväxt av BRP (Brutto Regional Produkt) på hela 4,5%. Mälardalen hamnar i sammanhanget på efterkälken med en BRP ökning på endast 3,0%. Nu handlar det i och för sig mycket om stora infrastruktursatsningar bl. a. på Citytunneln i Malmö, men dessa kan inte ensamma förklara den nymornade i optimismen i regionen. Vi som bodde i Skåne på 1980-talet ser tydligt att den deprimerade stämning som då fanns i regionen numera är som bortblåst.
Ett tredje skäl till att Svenskarna numera intresserar sig en aning mer för omvärlden är självklart att vi är medlemmar i EU. Uppfattningen av Sverige som ett litet exportberoende land i Europas utkant har äntligen börjat sippra in i det kollektiva medvetandet. Vi har mycket mer gemensamt med andra människor i Europa och hör samman med dem på ett helt annat sätt än vad vi gjorde när Sverige inte var medlemmar. Modern teknologi är naturligtvis också ett stort hjälpmedel när det gäller att hålla kontakten med vänner från andra länder.
I det här sammanhanget är det på sin plats med ett litet upprop: Kom igen, Stockholm. Låt inte Skåningarna springa ifrån er. Eller som SvD:s eminente Brysselkorrespondent lite provokativt uttryckte det i en kolumn: Stockholm är som en kosmopolitisk avkrok i Europas utkant. Låt det nu inte bli till en kosmopolitisk ändtarm också.
Gudmundsons ledare i pdf-format:
http://wwwc.svd.se/prenumerera/pdf_index.asp?nav=ledaren
Lars-Georg Bergkvists krönika om regional tillväxt i Sverige:
http://www.e24.se/samhallsekonomi/sverige/artikel_95187.e24
fredag 23 november 2007
Terror och Saudiarabien
En kort tillbakablick på tidigare händelser i Saudiarabien gör det tydligt varför jag är orolig. Al Qaedas ledare Usama Bin Laden gick i December 2004 för första gången ut och uppmuntrade attacker på Saudisk oljeinfrastruktur. I februari 2006 utsattes oljeraffinaderiet Abqaiq för en misslyckad terrorattack. Enligt de knapphändiga uppgifter som kom ut från Saudi Aramco i efterhand hade det rört sig om en bil fullastad med sprängmedel som hade varit ytterst nära att skapa enorm förödelse, med skyhöga oljepriser som resultat.
Enligt Robert Baer som är en gammal CIA agent, är USA:s största fiende i Mellanöstern varken Iran eller Irak utan Saudiarabien. I boken "Sleeping with the devil" beskriver ett komplicerat förhållande mellan ett genomkorrupt kungahus och ett USA som likt en missbrukare bara vill ha mer och mer petroleum. Kungahuset i Saudi Arabien består redan nu av ungefär 30000 medlemmar och dess fortlevnad kan inte garanteras när nu en ny generation prinsar knackar på dörren och vill ha liknande rättigheter som sina fäder. Baer skriver vidare om enorma pengatransfereringar från medlemmar av kungahuset till terrororganisationer som Al Qaeda.
Nu tror jag inte att den Saudiska kungafamiljen i dagsläget är med till att finansiera terrorism som går ut över deras eget guldägg, inkomsterna från fossila bränslen. Vem vet däremot vad som kan hända i en värld på andra sidan "Peak Oil"? När dollarn är på väg ner i ett stort svart hål och Saudiarabien börjar bli oroad över betalningarna för sitt svarta guld finns det säkert krafter inom kungahuset som vill ta till drastiska åtgärder. Kanske var det en försmak på detta som vi såg i östra Saudiarabien i tisdags?
CNN:s rapport:
http://edition.cnn.com/2007/WORLD/meast/11/21/pipeline.deaths/index.html
Robert Baers artikel i The Atlantic:
http://www.theatlantic.com/doc/200305/baer
Och Baers bok på Amazon:
http://www.amazon.com/Sleeping-Devil-Washington-Saudi-Crude/dp/1400052688/ref=pd_sim_b_title_1
Rapporter på The Oil Drum:
http://www.theoildrum.com/story/2006/2/24/11925/2060
AP:s rapportering på Peak Energy:
http://peakenergy.blogspot.com/2006_02_01_archive.html
torsdag 22 november 2007
Fängelse?
Nu kan man tycka vad man vill om ett sådant beteende, men är det verkligen rimligt att dömas till fängelse för att ha haft sex med en 14-åring?
Notisen i Sydsvenskan:
http://sydsvenskan.se/sverige/article281634.ece
Samarbeta mer med sd! (forts.)
Artikeln i DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=717329
Gudmundsons blogginlägg:
http://gudmundson.blogspot.com/2007_08_01_archive.html
Samarbeta mer med sd!
Här är jag benägen att hålla med kommunpolitikerna som säger att det är för att rädda en skola som man gör detta och därmed inte strider mot uppgörelsen. "Vi vill inte bedriva sossepolitik", säger det moderata kommunalrådet K-G Svenson, "och det är därför jag har gjort den här uppgörelsen med sd".
Mannen har helt rätt tycker jag. Ska flera års sossepolitik vädras ut så krävs det nya lösningar, och i det läget kan man inte säga nej ens till stöd från sd. Kommunpolitik handlar ändå mest om personpolitik och att i sådant läge stoppa ner huvudet i sanden bara för att partiet har en annan åsikt i flyktingfrågan är helt snett. Därför håller jag med Gudmundson som på sin blogg har öppnat för möjligheten att samarbeta med sd.
Artikeln i DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=717329
Gudmundsons blogginlägg:
http://gudmundson.blogspot.com/2007_08_01_archive.html
onsdag 21 november 2007
Infrastruktur i Stockholm
Greppet gör att han ibland går gruvligt fel. Bland annat har han länge varit motståndare av byggnad av Citybanan och har föreslagit förarlösa transittåg mellan Södra station och Tomteboda i stället. Jag håller med Arvidsson om att Citybanan inte behövs och att man för de miljarder som bygget kostar skulle kunna bygga mycket annan rälsbunden infrastruktur på andra ställen i länet. Problemet är att den smala inkörssträckan intill Centralstationen norrut och söderut inte tillåter större trafik med nuvarande signalsystem. Här kommer ett meddelande till Arvidsson, Stockholmspolitiker och medlemmar av regeringen: Det finns idag avancerade signalsystem som tillåter betydligt högre frekvens på befintliga spår. För oss som har väntat på pendeltåget på Karlbergs station vet att väntetiden mellan tågen är minst 1 minut. Med ett välfungerande signalsystem skulle man kunna trycka in betydligt fler tåg på den tiden.
Tyvärr har regeringen redan gett klartecken till utbyggnaden och numera är det för sent att väcka debatt. Så innan du börjar skriva om flummiga förslag som inte bär någon vart så öppna ögonen Arvidsson. Världen är på väg att springa ifrån dig oavsett om du bor i Stockholm eller inte!
Claes Arvidssons ledarinlägg:
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_613697.svd
tisdag 20 november 2007
Globalisering? (forts.)
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=716699
http://online.wsj.com/article/SB119543677899797558.html?mod=googlenews_wsj
Globalisering?
Huvudförfattare till rapporten är Docent Karolina Ekholm som enligt alla mätbara mått borde vara förhållandevis intelligent. Därför är det sorgligt att se att så mycket energi läggs på dimridåer som inte har någon framtid. Jag vill ödmjukt upplysa Ekholm et al. om att för att globaliseringen skall vara funktionell krävs det två saker: Billig energi och relativ världsfred. Om endera faktor från ekvationen tas bort så blir resultatet: Ingen globalisering. Eftersom oljan i ett fem-tio års perspektiv kommer att bli så pass dyr att medelklassen inte har råd med den mer så är det högst osäkert hur många skor och brödrostar världen kommer att köpa från Kina och Indien. Kinas och Indiens problem kommer istället att bli hur man skall klara av att föda sina enorma befolkningar. Kanske kommer de i det perspektivet att förvandla hela sina industriella baser till stillsamma tebjudningar, men det tror jag inte. Jag tror nämligen att de kommer att bli fullständigt tokiga och i en sådan värld är det svårt att förutse exakt vem deras aggressioner kommer att gå ut över.
Leif Petersens artikel i SvD (sidan 8 i dagens tidning):
http://www.e24.se/tjansterverktyg/tjanster/naringslivsompdf/
Ekholm, Andersson, Bigsten och Vlachos rapport:
http://www.sns.se/zino.aspx?ProductID=792
Acknowledgement: James Howard Kunstler
http://www.kunstler.com/mags_diary16.html (scrolla ned till den tjugotredje januari 2006).
måndag 19 november 2007
Intervju med Professor Kjell Aleklett
I dagens Svenska Dagbladet finns en intervju med Kjell Aleklett, och här igen trummade han lågmält in sitt meddelande: Att världen vid ett givet tillfälle kommer att nå ett maximum i sin oljeproduktion, Peak Oil, för att sedan gå in i en terminal fas av ständigt minskad oljeproduktion. Här kommer det inte att spela någon roll hur mycket världens olika länder borrar efter olja de kommer ändå inte att kunna öka produktionen.
Det finns naturligtvis websidor som tar upp den här problematiken på ett mycket mer dramatiskt sätt. En websida talar exempelvis om att "ta hand om verkligheten innan verkligheten tar hand om dig", men jag tror att sådana tilltag gör mer skada än nytta. Domedagsprofetiorna blir i slutänden självuppfyllande i en tid då vi verkligen behöver fokusera på möjligheterna och alternativen som den nya tekniken innebär. Problemen riskerar att bli stora nog ändå.
ASPO:s hemsida:
http://www.peakoil.net/
Björn Lindahls artikel i SvD:
http://www.e24.se/samhallsekonomi/varlden/artikel_99909.e24
Matt Savinars "Life After The Oil Crash":
http://www.lifeaftertheoilcrash.net/Index.html
söndag 18 november 2007
Opinionssiffror
Det som är intressant är att Sverigedemokraterna får 3,4% i opinionsundersökningen och de närmar sig fort spärrgränsen på 4%. Min gissning är att de kommer in i riksdagen vid valet 2010. I ett europeiskt perspektiv är det underligt att extremistpartierna får så pass låga opinionssiffror här i landet. I övriga europeiska länder, exempelvis Schweiz, Frankrike och Belgien, har de högerextrema nästan fascistiska partierna exempelvis närmare 10% av väljarstödet. Om jag därför får ge mig på en gissning ligger Sverigedemokraternas potential närmare 20% eftersom vi grunden inte är annorlunda än andra européer. Just nu är det naturligtvis inte aktuellt men om tiderna bara blir lite sämre, och det inte längre finns obegränsat med mat för alla, kommer folk väldigt snart att vända sig mot varandra. I ett sådant läge kommer ett "vi mot dem"-tänkande att ha betydligt större genomslagskraft och partier som Sverigedemokraterna kommer att vädja morgonluft. Peak Oil kommer att innebära enorma förändringar i vanliga människors liv i betydligt större omfattning och betydligt fortare än vad den globala uppvärmingen kommer att göra.
Dan Nilssons artikel i SvD:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_605513.svd
lördag 17 november 2007
Systemets monopol
"Ändå tror forskargruppen att svenskarna skulle öka sin konsumtion med nästan 30 procent om starköl, vin och sprit såldes i mataffärerna. Vilket skulle ge följande konsekvenser:
Ungefär 1600 fler döda varje år.
Ungefär 14000 fler anmälda fall av misshandel.
och ungefär 16 miljoner fler sjukdagar."
Vad är det vi väntar på?
(Acknowledgement Per Gudmundson http://www.gudmundson.blogspot.com/"
fredag 16 november 2007
Anfall mot Iran?
Själv var jag övertygad om att ett anfall var nära förestående efter att ha läst David Lindorffs artikel "War signals?" i oktoberutgåvan av The Nation 2006, men eftersom månaderna har gått och inget har hänt börjar jag nu tveka. Anledningen till USAs passivitet i frågan är förmodligen att militären i Pentagon har övertygat Presidenten om svårigheten med ett anfall, om att ett flyganfall inte räcker (något som blev tydligt illustrerat vid Israels krig mot Hizbollah milisen sommaren 2006) och den potentiellt ödesdigra effekten för flödet av olja ut ur Persiska Viken som ett sådant anfall skulle innebära. Alternativt har Ryssland eller Kina gjort klart för Vita Huset att de inte bara tänker sitta stillatigande vid en sådan attack. Jag undrar om inte de brösttoner som hörs i retoriken från USAs sida bara är ett sätt att skrämma Iranierna. Jag tror dessutom, och här håller jag med Andrew Sullivan, att det numera är för sent för ett sådant beslut. Det är mindre än ett år kvar till nästa Presidentval, och frågan skulle skötas bäst av att bli behandlad av en nyvald President.
Bitte Hammargrens artikel i SvD:
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_584399.svd
James Fallows krigsspel i The Atlantic Monthly:
http://www.theatlantic.com/doc/200412/fallows
David Lindorffs artikel i The Nation:
http://www.thenation.com/doc/20061009/lindorff