OPEC-länderna möts nästa vecka i Oran i Algeriet och de har redan aviserat en större produktionsreduktion. I väntan på detta så drabbas vi av nyheten att både den svenska och amerikanska staten går in med jättelika stödpaket till fordonsindustrin med motiveringen att "industrin är alltför viktig för nationen för att gå under". Frågan är bara om det verkligen finns något som kan göras för att undvika att den går under?
Varken Volvo eller SAAB är ju längre ägt av svenska intressen så det enda skälet att hålla de under armarna är att ge konstgjord andning till regionen Västsverige. I kristider som denna så är infrastruktursatsningar uppenbara. Vägar och järnvägar är något som gör samhällsekonomisk nytta så därför är det naturligt att satsa på sådant som ändå behövs. Skillnaden till att stoppa pengar i bilar som ingen vill köpa är uppenbar. Det är ren idioti. Hela idéen bakom är ju att om ett par år skall ekonomin vara i så pass hyggligt skick så att lånen kan betalas tillbaka. Problemet är bara att om ett par år så kommer alla planer på att köpa ny bil att läggas på hyllan.
Jag trodde att den svenska regeringen var marknadsinriktad, men det står allt klarare att Borg, Reinfeld & Co administrerar den sista Sovjetrepubliken.
Artikel på E24:
http://www.e24.se/branscher/verkstadsindustri/artikel_937585.e24
Artikel i DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=862649
Tom Whipple skriver om statens planer att köpa ut den amerikanska bilindustrin på Energy Bulletin:
http://www.energybulletin.net/node/47442
Bloggar om stödpaketet är Mikael Ståldal:
http://www.staldal.nu/blog/2008/12/11/regeringen-sysslar-med-planekonomi/
Förmera - om privatekonomi:
http://plura.se/wp/2008/12/11/varfor-dalta-med-bilindustrin/
Mattias tycker och tänker:
http://mattias-tycker.blogspot.com/2008/12/bilindustrin.html
Hanna Wagenius:
http://missbesserwisser.blogspot.com/2008/12/men-maud-du-sa-ju.html
och Henrik Alexandersson:
http://henrikalexandersson.blogspot.com/2008/12/bilpaketet-till-vilken-nytta.html
Ellevio ett oseriöst elbolag?
7 år sedan
2 kommentarer:
Jag håller med.
Bilar är användbara men dåliga (för plånboken, miljön, resursförbrukningen). Om alla ändå åtrår och drömmer om att äga en bil (som i Kina) är det en svår nöt att knäcka. Men om nu "ingen" vill ha bilar (e.g. efterfrågan har sjunkit starkt) är det ju ett utmärkt tillfälle att ställa om och tillverka något annat, något bättre (antingen genom att ställa om existerande produktionspotential eller genom att stimulera andra helt andra, nya industrier). Det finns ju en enorm överproduktion av bilar och jag har svårt att se annat än att det kommer att förbli så i åratal framöver. Alltså finns det för många biltillverkare.
Jag vill inte att vi med skattemedel ska fortsätta att tillverka en skadlig produkt som ingen vill ha och efterlyser visioner bortom Business As Usual. Nu har vi precis beslutat att stödja bilindustrin med 28 miljarder kronor = 3000 kronor per man, kvinna och barn för att stödja bilindustrin. Som jag precis skrivit på annan plats räknar jag med att varje man, kvinna och barn äger bil till ett värde av i runda slängar 30 000 kronor i Sverige och vi har alltså precis tagit ett beslut om att skjuta till en summa som motsvarar 10% av värdet av de 4.25 miljoner bilar som rullar i Sverige för att stödja bilindustrin. Ju mer jag tänker på det, ju mer kritisk blir jag.
Näringsministern sätter själv fingret på problemet:
- Bilindustrin har fel bilar i förhållande till vad konsumenterna efterfrågar, säger Maud Olofsson.
Det är det första argumentet till varför regeringen inte under några som helst omständigheter borde ställa skattepengar till förfogande.
Här kommer två till:
1. Volvo hade mer eller mindre en produktionsfärdig elhybrid för femton år sedan. ECC hette modellen som testades av Christer Glenning på Trafikmagasinet (sök på You Yube). Den vill nu företaget ha hjälp med att utveckla igen.
2. Kineiska BYD kommer i dagarna börja sälja sin laddhybrid F3DM. Investera i det företaget istället.
Skicka en kommentar